Apple Azijn Echt slank? Voordelen en tips


Apple Azijn Echt slank? Voordelen en tips / dieet

Nadat beroemdheden als Madonna en Gwyneth Paltrow onthulden om appelcider azijn te nemen om hun conditie te behouden, kreeg eten roem in de fitnesswereld, zelfs in enkele van de belangrijkste programma's van de Braziliaanse televisie.

Verkregen uit de gisting van de natuurlijke suikers van de appel, bezit de azijn stoffen die een aantal gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Maar is appelazijn echt dun?

Voedingswaarde-informatie

Appelciderazijn is een soort zure vloeistof die wordt geproduceerd door de vergisting van appelcider. Tijdens het proces zetten bacteriën en gist vruchtensuiker om in alcohol en zetten het vervolgens om in azijnzuur.

In de meeste azijn te koop, is de samenstelling 95% water en slechts 5% azijnzuur. Het product bevat ook een kleine concentratie van melkzuur, citroenzuur en appelzuren, en van vitaminen en mineralen (zoals calcium, magnesium, fosfor en kalium).

Fytochemische verbindingen zoals polyfenolen zijn ook opgenomen in de lijst van voedingsstoffen in appelciderazijn.

In vergelijking met andere soorten azijn, wordt de appel als voedzamer beschouwd, omdat deze verbindingen bevat zoals bèta-caroteen, catechinen en quercetines, die een sterke antioxiderende werking hebben.

Waar is het voor?

Appelciderazijn heeft antibacteriële en spijsverteringseigenschappen. Zure consumptie gaat ook gepaard met een verlaging van de bloedglucose- en cholesterolwaarden.

Is het consumeren van appelazijn echt dun?

Laten we eerst duidelijk maken dat appelciderazijn geen magisch elixer is dat vetten 's nachts smelt. Er zijn tot op heden ook geen specifieke studies die aantonen dat appelciderazijn feitelijk gewicht verliest.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • 5 soorten azijn en zijn voordelen
  • Check out het geheime recept van de beste drank detox voor je lichaam
  • Hoe maak je zelfgemaakte Apple Cider-azijn?
  • Werkt Apple Azijn voor cholesterol? Hoe te nemen?

Er is echter enig onderzoek met betrekking tot de consumptie van azijn (niet precies dat van appel) aan een afname in gewicht en maatregelen.

Volgens een studie die in Japan is ontwikkeld, verloren obese deelnemers die azijn gedurende 12 weken namen visceraal vet en hadden ze een vermindering in gewicht, tailleomtrek, triglyceriden en cholesterolniveaus.

Degenen die dagelijks 15 ml (equivalent aan een lepel) azijn verbruiken, elimineerden gemiddeld 1,2 kilogram. De deelnemers die 30 ml van de vloeistof hadden ingenomen verloren ongeveer 1,7 kg.

Volgens de auteurs van het onderzoek zijn deze resultaten zeer waarschijnlijk te wijten aan de werking van azijn op bepaalde genen die vetten metaboliseren.

Er zijn ook andere mechanismen waardoor het lijkt alsof appelciderazijn erg dun is:

- Bloedglucoseregulatie

Azijn heeft een aantal voordelen aangetoond voor het glucosebeheer en de insulineactiviteit.

Talrijke studies wijzen erop dat azijn de verhoging van de bloedsuikerspiegel snel na het eten van een maaltijd met koolhydraten kan remmen. Vloeibare smaakvloeistof verbetert ook de gevoeligheid van de cellen voor insuline.

Samen helpen deze twee eigenschappen van appelciderazijn de eetlust te beheersen en het moeilijk te maken om vet te verzamelen. Dit komt omdat de plotselinge stijging van de bloedglucose de drang om te eten kan verhogen, terwijl insuline een hormoon is dat de omzetting van voedselenergie in vet bevordert.

- Remt de eetlust

Er zijn onderzoeken die aantonen dat appelazijn eierachtig is, hoewel het nemen ervan vóór de maaltijd de verzadiging verhoogt en bijdraagt ​​aan een lager calorieverbruik gedurende de dag.

Een van deze werken werd in 2005 in de European Journal of Clinical Nutrition. In onderzoek in Zweden leverden wetenschappers vrijwilligers een portie wit brood (bevat 50 gram koolhydraten) met azijn.

Na de bloedanalyse en een vragenlijst om de verzadigingsniveaus van de deelnemers te evalueren, werd vastgesteld dat:

  • verzadiging was veel hoger in de groep die azijn ontving;
  • in vergelijking met de controlegroep die alleen wit brood ontving, hadden vrijwilligers die azijn namen een significante afname van de postprandiale bloedglucose (bloedsuikerwaarden na een maaltijd).

Een andere studie wees uit dat mensen die tijdens de maaltijd azijn hadden ingenomen, gedurende de dag 200 tot 275 calorieën minder consumeerden.

Volgens onderzoekers kan dit effect van azijn op de eetlust gedeeltelijk worden verklaard door de werking van azijnzuur op de vertering van koolhydraten.

Door de opname van zetmeel te remmen, vertraagt ​​azijn de vertering en vermindert de hoeveelheid glucose die de bloedbaan effectief bereikt. Als een resultaat is er minder variatie in bloedglucose en verlenging van verzadiging.

Toch is het volgens de wetenschappers mogelijk dat de effecten van azijn op de eetlust ook gerelateerd zijn aan misselijkheid veroorzaakt door de inname van zure vloeistof.

- Het heeft antioxiderende verbindingen

Appelazijn kan u ook helpen gewicht te verliezen dankzij de antioxiderende eigenschappen. Naast het verminderen van ontstekingen in het lichaam, verbeteren polyfenolen zoals bèta-caroteen die worden gevonden in gefermenteerde cider het energiemetabolisme.

Dit effect van appelciderazijn vertaalt zich in een groter gemak bij het verbranden van vet (wat echter niet betekent dat appelazijnzuur het metabolisme aanzienlijk versnelt).

- Ontgiften

Tot slot wordt er veel gezegd dat appelciderazijn zelfs werkt omdat de vloeistof door het verbeteren van de werking van de lever de verwijdering van gifstoffen uit het lichaam stimuleert.

De azijnzuren - appelzuur, melkzuur en citroenzuur - beschermen de lever tegen vrije radicalen en verhogen de efficiëntie van organen bij de productie van enzymen en elimineren toxines die gewichtstoename bevorderen.

Andere voordelen van Apple Cider Vinegar

1. Het is een geweldige aanvulling op het dieet van beoefenaars van lichamelijke activiteit

Een onderzoek uit 2001 gepubliceerd in de Journal of Nutrition zegt dat de consumptie van azijn helpt bij het herstel na extreme inspanning.

Volgens degenen die verantwoordelijk zijn voor het onderzoek, kan een dieet met azijn de glycogeenvoorraden in de lever en skeletspieren herstellen.

Voor degenen die trainen, betekent dit meer brandstof voor de oefeningen en meer energie voor herstel na het einde van fysieke activiteit.

En dankzij het hoge kaliumgehalte helpt appelazijn ook krampen te voorkomen.

2. Preventie van diabetes type 2

Een aandoening die wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegels, kan worden voorkomen door een verandering in levensstijl en consumptie van voedingsmiddelen zoals appelciderazijn.

Hoe azijn diabetes voorkomt en onder controle houdt:

  • Het verhoogt de gevoeligheid van cellen voor insuline (volgens sommige onderzoeken kan azijn de insulinewerkzaamheid met maximaal 34% verhogen);
  • Vermindert glucose-opname;
  • Verlaagt nuchtere glucosewaarden;
  • Voorkomt een piekglycemie na consumptie van koolhydraten.

Deze eigenschappen van appelciderazijn zijn niet alleen nuttig voor diabetici, maar ook voor diegenen die nog niet zijn gediagnosticeerd met de ziekte, maar die de bloedsuikerspiegel hebben gewijzigd.

3. Het is goed voor de darm

Azijn is geen probioticum, maar omdat het gemaakt is van de vergisting van de appel, bevat het een ingrediënt dat erg nuttig kan zijn voor de darmbacteriën.

Dit is pectine, een soort koolhydraat dat niet wordt opgenomen door het menselijk lichaam. Terwijl het door het spijsverteringssysteem gaat, bindt pectine zich aan verbindingen die schadelijk zijn voor het lichaam (zoals schadelijke toxines en bacteriën) en vergemakkelijkt het de uitscheiding via het laatste deel van de darm.

Deze actie van pectine helpt de integriteit van de intestinale microbiota te behouden en zorgt ervoor dat de goede bacteriën in de darm kunnen blijven groeien en hun essentiële functies voor de balans van het lichaam kunnen uitvoeren.

4. Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Apple cider azijn doet het goed voor het hart? Op een indirecte manier, ja.

Ten eerste omdat voedsel de glycemische controle bevordert. Het is al bekend dat verhoogde bloedglucose de aderen en slagaders kan beschadigen. Dit leidt tot een verharding van de vaatwand die verantwoordelijk is voor het transport van zuurstofrijk bloed door het lichaam.

Lipiden die zich in deze vaten afzetten, kunnen uiteindelijk een obstructie van de bloedstroom naar het hart of de hersenen veroorzaken.

Dus, door te voorkomen dat suiker zich opstapelt in het bloed, voorkomt appelazijn de vorming van stolsels (veroorzaakt door afzetting van vet in de vaten), en vermindert dus het risico op beroerte of beroerte.

Maar dit zijn niet de enige voordelen van appelciderazijn voor het hart: in dierproeven hebben wetenschappers opgemerkt dat appelciderazijn effectief kan zijn in het bestrijden van hoog cholesterol.

Dit effect kan worden toegeschreven aan de werking van chlorogenic acid, een voedingsstof die de oxidatie van LDL-cholesteroldeeltjes voorkomt.

Twee studies vonden ook bewijs dat azijn de bloeddruk verlaagt (een andere risicofactor voor hartaandoeningen).

Tot slot vonden de onderzoekers van Harvard via een observationele studie dat vrouwen die de gewoonte hadden om saladedressing met azijn te eten een lager risico hadden op cardiovasculaire complicaties.

5. Kan beschermend effect hebben tegen kanker

Hoewel azijn alleen in het laboratorium en bij dieren is getest, vertoont azijn veelbelovende effecten in de strijd tegen kanker.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat azijn de dood van kankercellen kan veroorzaken en de ontwikkeling van tumoren kan remmen. Kanker van de prostaat, blaas, borst, bloed (leukemie) en dikke darm lijken te worden beïnvloed door de werking van azijnzuur.

6. Toon de huid en het haar

De toepassing van appelciderazijn op de huid versterkt en vermindert de vettigheid van de stof. Omdat het antibacterieel is, helpt het samen met de behandeling van acne. Er zijn meldingen dat azijnzuur ook kan helpen bij het verwijderen van wratten.

De gemasseerde vloeistof op de hoofdhuid behandelt roos en versterkt de wortels van het haar.

tips

Bekijk tips voor het gebruik van appelciderazijn om af te vallen en de gezondheid te verbeteren:

  • De beste manier om te profiteren van alle eigenschappen en voordelen van appelciderazijn is om het zuur in salades, sauzen, sappen, enz. Op te nemen;
  • Neem geen pure appelciderazijn. Vanwege de hoge zuurgraad kan het product het glazuur van de tanden beschadigen en irritatie in de slokdarm veroorzaken;
  • Als u ervoor kiest om appelazijn te nemen om gewicht te verliezen, verdun het dan met water. Gebruik de verhouding van een theelepel azijn tot een glas water;
  • Een of twee eetlepels azijn per dag is genoeg om al zijn voordelen te krijgen;
  • De beste tijd om appelazijn te nemen is vóór of tijdens de maaltijd om de spijsvertering te bevorderen en de opname van koolhydraten te verminderen;
  • Om een ​​zere keel te genezen of een slechte adem te behandelen, kunt u gorgelen met met water verdunde appelazijnazijn;
  • Dan (equivalente hoeveelheden werkelijk hoog aantal kopjes per dag), appelazijn kan metabole acidose, een vrij ernstige aandoening vanwege de hoge zuurgraad van het bloed;
  • Appelciderazijn kan de absorptie van sommige medicijnen verstoren. Neem contact op met uw arts voordat u het product regelmatig gebruikt;
  • Mensen met maagpijn of maagzweren moeten het gebruik van azijn vermijden, met het risico het probleem te verergeren.

Aanvullende referenties:

  • Carol S. Johnston, PHD, Cindy M. Kim, MS en Amanda J. Buller, MS. Azijn verbetert de insulinegevoeligheid voor koolhydraatrijke maaltijden in proefpersonen met insulineresistentie of diabetes type 2. Diabetes Care januari 2004 vol. 27 nee. 1 281-282.
  • Johnston CS, Buller AJ. Azijn en pinda-producten om postprandiale glycemie te verminderen. J Am Diet Assoc. 2005 dec; 105 (12): 1939-42.
  • Kondo T, V Kishi, Fushimi T Ugajin S, T. Kaga Azijn inname angiogrammen lichaamsgewicht, lichaamsvet massa en serumtriglycerideniveaus bij obese personen Japans. Biosci Biotechnol Biochem. 2009 Aug; 73 (8): 1837-43. Epub van 7 augustus.
  • De Mimura, Suzuki Y, Y Toshima, Yazaki S, Ohtsuki T, S Ui, Hyodoh F. inductie van apoptose in humane leukemiecellen door natuurlijk gefermenteerde suikerriet azijn suiker (kibizu) van Amami Ohshima Island. Biofactors. 2004; 22 (1-4): 93-7.
  • Nanda K, Miyoshi N, Nakamura Y, Y Shimoji, Tamura Y, Y Nishikawa, Uenakai K, Kohno M, Tanaka T.Extract azijn "Kurosu" zilvervliesrijst uit remt de proliferatie van menselijke kankercellen. J Exp Clin Cancer Res., 2004 mrt; 23 (1): 69-75.
  • Ostman En Granfeldt Y, Persson L, Björck I.Vinegar suppletie verlaagt de glucose en insuline reacties en verhoogt de verzadiging na een maaltijd bij gezonde proefpersonen brood. Eur J Clin Nutr. 2005 Sep; 59 (9): 983-8.
  • Shimoji Y, Kohno H, Nanda K, Y Nishikawa, Ohigashi H, Uenakai K, Tanaka T.Extract van Kurosu uit de zilvervliesrijst azijn, remt azoxymethane geïnduceerde dikke darm carcinogenese in mannelijke F344-ratten. Voeding Kanker. 2004; 49 (2): 170-3.
  • http://www.webmd.com/diet/obesity/apple-cider-vinegar-and-health
  • http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/expert-answers/apple-cider-vinegar-for-weight-loss/faq-20058394

Kent u iemand die consumeert en beweert dat appelciderazijn echt afvallen? Heb je zin om dit gebruik te ervaren? Reageer hieronder!