Eet je teveel proteïne? Pas op voor deze tekens


Eet je teveel proteïne? Pas op voor deze tekens / dieet

Eiwitten zijn de bouwstenen van het leven; u weet waarschijnlijk al dat u meer eiwitten in uw dieet moet opnemen omdat ze de basis vormen voor het opbouwen en opbouwen van spieren, u meer verzadiging geven en dus ook belangrijk zijn voor gewichtsverlies.

"Meer eten" kan echter vaak worden verward met "zoveel mogelijk eten". Sommige mensen vinden dat ze dit macronutriënt niet genoeg eten, maar slechts weinigen weten dat zelfs eiwitten te veel bijwerkingen kunnen veroorzaken.

Ja, er is een reden waarom voedingsdeskundigen je vragen nooit de aanbevolen eiwitinname te overschrijden. Een eiwitrijk dieet induceert eigenlijk gewichtsverlies en bevordert de magere spiermassa, maar er is een bepaalde limiet waarboven deze essentiële voedingsstof begint afbreuk te doen aan uw gezondheid. Dus hoeveel eiwit is te veel?

Gemiddeld zouden mannen 56 gram eiwit moeten consumeren en vrouwen zouden 46 gram eiwit per dag moeten consumeren. Je kunt dit ook berekenen aan de hand van het lichaamsgewicht. Volwassenen dienen 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te behouden. Het consumeren van meer dan 2 gram eiwit per kg wordt als excessief beschouwd.

Dus nu je weet hoeveel proteïne veilig is, leer dan over de vele bijwerkingen van het teveel consumeren:

1. Krijg gewicht

Een eiwitrijk dieet helpt je om af te vallen. Maar wanneer het de limiet overschrijdt, kan dit resulteren in gewichtstoename. Op de lange termijn, wanneer het lichaam een ​​overmaat aminozuren afscheidt, wordt het overschot opgeslagen als vet. Dit gebeurt vooral als je je calorie-inname verhoogt om meer eiwitten te consumeren. Volgens een onderzoek uit 2016 gebeurt gewichtstoename wanneer eiwitten worden gebruikt om koolhydraten te vervangen in plaats van vet.

2. Constipatie

High protein diëten die koolhydraten vervangen, blijken ook arm aan vezels. Dientengevolge bestaat er het risico van constipatie. In een onderzoek uit 2003 meldde 44% van de mensen constipatie door een verhoogde eiwitinname. Om dit te bestrijden, drinkt u meer water en verhoogt u uw vezelinname.

3. Diarree

Het combineren van veel zuivelproducten met weinig vezels kan leiden tot diarree. Het effect is relevanter als u lactose-intolerant bent. Om dit te voorkomen, drink meer water, vermijd cafeïne en verhoog de vezelinname.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • De bron van eiwitten die u in het dieet moet invoegen om af te vallen
  • Hoe maak je een eiwitshake zonder supplementen nodig te hebben
  • Veel eiwitten eten werkt slecht?
  • 5 Tekenen dat u onvoldoende proteïne consumeert

4. Nierproblemen

Meer eiwit consumeren zou bij gezonde mensen geen nierproblemen moeten veroorzaken. Mensen met een nieraandoening kunnen echter hun nieren blootstellen aan enige schade. Het eten van te veel eiwitten verhoogt het stikstofgehalte in het bloed, waardoor er meer druk op de nieren wordt uitgeoefend om het bloed te filteren. Na verloop van tijd kan dit uw nieren blootstellen aan ernstige schade.

5. Verlies van calcium

Volgens een studie van 2013 zijn hoge niveaus van eiwitten gekoppeld aan het verlies van calcium in het lichaam. Dit wordt soms in verband gebracht met osteoporose en een slechte gezondheid van de botten. Dit gebeurt omdat het teveel eten van eiwitten het lichaam ertoe aanzet om calcium via de urine uit te scheiden. Als gevolg hiervan neemt uw voedingsbehoefte aan calcium toe.

Dus als u uw calciuminname niet verhoogt om dit verlies te compenseren, verhoogt u het risico op osteoporose later in het leven. Dus hoe meer eiwitten je eet, hoe meer calcium je verliest.

6. Uitdroging

Om de eiwitten in het lichaam af te breken, ze in gebruik te nemen en het afval uit te scheiden, is veel water nodig. Dus als u niet genoeg water drinkt om de behoefte te compenseren, kunt u zich uitgedroogd voelen.

Om dit te voorkomen, moet u uw waterinname verhogen als u uw eiwitinname verhoogt om het verlies te compenseren. Dit verlies van water begint te reflecteren op je huid en haar.

Geloof je dat je te veel eiwitten eet in je dieet? Van welke van deze symptomen ben je getuige geweest? Reageer hieronder!