Voel je je nooit meer zo blij na een maaltijd? Dit is waarom


Voel je je nooit meer zo blij na een maaltijd? Dit is waarom / dieet

Soms lijkt het erop dat het niet uitmaakt hoeveel je eet, maar dat je nog steeds honger hebt. Na alle tussendoortjes tussen de maaltijden snurkt haar maag nog steeds. Hoe is dit mogelijk?

De waarheid is dat er misschien wat voedsel in je dieet zit dat deze blijvende honger veroorzaakt in plaats van het tegenovergestelde effect te bevorderen.

"Vrijwel iedereen eet meerdere keren per dag en de kwantiteit en kwaliteit van wat we krijgen heeft een enorme rol te spelen in hoe hongerig of vol we ons voelen," zei voedingsdeskundige Andy De Santis.

"Uiteraard zijn er contextuele en persoonlijke factoren die belangrijk zijn - beweging, genetica, je eigen trends, enz. - maar wat je in je lichaam stopt, is duidelijk de meest relevante variabele voor de meeste mensen, "voegde hij eraan toe.

Hoewel er geen magische manier is om te weten welke componenten in voedingsmiddelen dit "bodemloze put" -gevoel veroorzaken, zijn er aanwijzingen dat suiker en zout de cuplados kunnen zijn, zegt De Santis.

"Honger en tevredenheid zijn simplistische concepten, maar het zijn eigenlijk vrij complexe processen in het menselijk lichaam waarbij meerdere hormonen betrokken zijn die boodschappen naar je hersenen sturen", legt hij uit. "Ik geloof dat de meest relevante manier om dit te begrijpen is om te denken aan voedingsmiddelen die ons vol maken en aan mensen die dat niet doen."

Volgens De Santis hebben voedingsmiddelen die ons vaak onbevredigd achterlaten, weinig vezels en eiwitten. Dit omvat bijvoorbeeld snoep, melkchocolade, ijs, witte rijst, wit brood en chips.

En het zijn deze twee componenten - vezels en eiwitten - die de verzadiging helpen bevorderen, zegt De Santis.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • 15 voedingsmiddelen die verzadiging geven en je helpen af ​​te vallen
  • Afvallen zal er gemakkelijker uitzien met deze 4 tips
  • Waarom voedingsdichtheid de sleutel is tot afvallen
  • Probeer dit type eiwit voor ontbijt en blijf verzadigd

"Dit is een deel van de reden dat je mensen op een dieet ziet die veel groenten en kippenborst eten," zegt hij. "De combinatie van eiwitten en vezels kan je tevreden houden met slechts een bescheiden calorische toevoer."

Peulvruchten zoals bonen, linzen en kikkererwten, die vezels en eiwitten bevatten, zijn een goede keuze, zo suggereert De Santis, evenals noten en zaden.

Sojamelk, zo voegt hij eraan toe, is een van de weinige algemeen verkrijgbare dranken die samen eiwitten en vezels bevatten.

Kortom, elk voedsel dat bijzonder rijk is aan een van deze componenten - zoals fruit, groenten en rauw vlees en zuivelproducten - is de juiste keuze, zegt De Santis.

"Als je echt honger hebt en opteren voor voedingsmiddelen die niet goed zijn in het vol houden, kun je je na het eten waarschijnlijk niet tevreden voelen," zegt hij. "Het toevoegen van meer verzadigend voedsel aan de maaltijd, zelfs in combinatie met dit andere voedsel dat nutteloos is, kan je op zijn minst helpen om je tevreden te voelen."

Verbreng je gewoonlijk die verzadigende voedingsmiddelen die we hierboven geciteerd hebben? Denk je dat je je voedselsamenstelling moet veranderen om die honger uiteindelijk te verbeteren? Reageer hieronder!