Wist je dat Bad Mood Fatten?


Wist je dat Bad Mood Fatten? / dieet

Wanneer was de laatste keer dat je gestresst of chagrijnig werd en besloot om een ​​hele slavoet te verzilveren? Eh, waarschijnlijk nooit, toch?

Recente studies hebben bewezen wat we al hadden gedacht: slechte stemmingen worden dik, evenals stress, omdat het ons ertoe aanzet om calorierijke voedingsmiddelen zoals suiker en vet te eten (lees chocolade en fastfood), die een snelle spijsvertering hebben en geef vrijwel onmiddellijk stroom.

En het wordt ook een vicieuze cirkel, omdat je eet omdat je in een slecht humeur bent, en omdat je te veel hebt gegeten, en dan wordt je humeur erger - en je blijft eten om de frustratie te verminderen. Het resultaat dat je al weet: overgewicht waarvan je vaak niet eens weet waarom het begon.

Laten we begrijpen waarom het slechte humeur nu precies vetter wordt en, belangrijker nog, bedenken hoe we de al bekende emotionele gewichtstoename kunnen vermijden.

Alles begon in de grotten.

Duizenden jaren geleden, toen onze voorouders nog steeds in grotten woonden en de dag deelden tussen jagen en ontsnappen aan roofdieren, was stress een sleutelstaat voor ons voortbestaan. In antwoord op het ontmoeten van een potentiële roofdier, bereidde ons lichaam zich voor op de vlucht door een snelle verandering in het metabolisme. Om energie te hebben om aan de leeuw te ontsnappen, ontvingen we een bericht van de hersenen om meer koolhydraten te eten, die snel de spiercellen bereikten in de vorm van glucose.

Dat wil zeggen: zelfs als millennia zijn verstreken, reageren we vandaag nog steeds op dezelfde manier in situaties die ons evenwicht veranderen en ons in een slecht humeur of gestrest laten. Wanneer we ruzie maken met iemand en onze stemming die kant opgaat, interpreteert ons organisme het als een ontmoeting met een leeuw, en daar blijven we achter met die absurde wil om zoet te eten.

Wat wetenschap zegt

Onderzoekers weten al lang dat wat we eten van invloed is op onze gemoedstoestand, maar van tijd tot tijd hebben ze zich ook gaan richten op het tegenovergestelde mechanisme. Twee belangrijke studies die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd, hebben het onderwerp belicht en hebben ons geholpen het mechanisme van stressrespons beter te begrijpen en te begrijpen waarom de stemming zwaait.

De eerste hiervan werd uitgevoerd door het Israëlische Weizmann Instituut en bracht het bestaan ​​van een eiwit aan het licht dat verband kan houden met stress en obesitas. De tweede, van de Cornell University, liet zien hoe humor onze eetkeuzes beïnvloedt.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Endorfine en serotonine - hoe ze in je lichaam werken
  • Bittere chocolade vermindert stress en ontsteking en verbetert het geheugen en de stemming
  • 5 voedingsmiddelen om te eten als je gestrest bent
  • 10 manieren oefening is goed voor je hersenen

- Studie 1

In een onderzoek met proefdieren ontdekten de onderzoekers dat de hersenen tijdens stress, woede en stemmingswisselingen een eiwit produceren dat bekend staat als Urocortin-3 of Ucn3. Na gesynthetiseerd te zijn door enkele hersencellen, gaat een deel van UC3 naar de hypothalamus, de regio van de hersenen die de productie van hormonen regelt, en de gevoelens van honger en verzadiging. Een ander deel van het eiwit gaat naar het centrum dat ons gedrag beheerst en is verantwoordelijk voor het verhogen van ons niveau van angst.

Ratten die hun genen hadden gemodificeerd om meer Ucn3 te produceren, werden angstiger en vertoonden ook significante veranderingen in het metabolisme. Met overmatig eiwit begonnen hun lichamen meer suiker en minder vet te verbranden, en er was ook een afname in insulinegevoeligheid, die dieren gevoelig maakte voor type 2 diabetes.

Om samen te vatten: wanneer we in een slecht humeur of gestrest zijn, produceren we Ucn-3, wat ons angstig, hongerig en met minder gevoel van verzadiging kan maken. Door meer te eten en het hersensignaal niet te laten stoppen, lopen we meteen door naar het overgewicht.

- Studie 2 

Door de relatie tussen stemmingswisselingen en het tijdsperspectief te bestuderen, ontdekten onderzoekers van de Cornell University in de Verenigde Staten dat onze hersenen weten dat iets niet goed gaat als we ons slecht voelen of zich niet op ons gemak voelen. focus alleen op het heden. Dit leidt ertoe dat we ons meer richten op de sensorische aspecten van voedsel (smaak en uiterlijk) en niet op meer abstracte kenmerken zoals de voedingswaarde en het belang ervan voor onze gezondheid.

Op dezelfde manier heeft onderzoek met vrijwilligers van beide geslachten en tussen leeftijdsgroepen aangetoond dat we, wanneer we in de stemming zijn, een groter perspectief op gezondheid kunnen hebben, waardoor we ons kunnen richten op meer abstracte aspecten van voedsel, zoals de waarde ervan voedingswaarde en gezondheidsvoordelen op de lange termijn.

Dat wil zeggen, onze stemming kan bepalen of we ons laten leiden door het onmiddellijke plezier dat voedsel biedt of door onze zorg voor onze goede vorm en gezondheid op de lange termijn. Volgens de onderzoekers is de tip om dit te voorkomen, iets te bedenken dat verder gaat dan het huidige moment dat je doormaakt, en jezelf in de toekomst te zien.Als je denkt dat alleen de gezondheid niet werkt, denk dan bijvoorbeeld dat de brigadeiro die je vandaag niet meer eet, de kleinere broek van morgen is.

Dus het is niet mijn schuld?

Vrijwel de hele werking van ons organisme is te danken aan de manier waarop de eerste mensen leefden en interactie hadden met de omgeving om hen heen. Een voorbeeld is ons slaapmechanisme: we zijn aangepast om 's nachts te slapen, omdat wandelen in het donker ons een gemakkelijke prooi zou maken voor roofdieren met nachtelijke gewoonten. Maar toch houden we niet van onszelf en tegenwoordig gaan we naar bed zodra het donker wordt.

Evenzo betekent het feit dat je meer kans hebt om snoep te eten als je in een slecht humeur bent, niet dat je een excuus hebt om chocolade aan te vallen alleen omdat "het in je genetica zit." Vanaf het moment dat we beter begrijpen hoe slecht humeur groeit, kunnen we ons bewuster zijn van onze keuzes en proberen we veranderingen aan te brengen die ons in staat stellen om aan deze erfenis te ontsnappen.

Wat te doen?

Nu je weet dat slechte stemmingen dik worden, omdat je onder andere meer calorievoedsel wilt eten, kun je dit doen om te voorkomen dat je zwaarder wordt vanwege je emoties: 

- Let op de situatie

Als u in een slecht humeur bent, moet u zich ervan bewust zijn dat u kwetsbaar bent voor bepaalde voedselkeuzes en situaties wilt vermijden die ertoe leiden dat u ongezond voedsel eet. In de praktijk betekent dit dat als u in een slecht humeur bent of al weet wat de situaties zijn die u in die staat achterlaten, het het beste is om te stoppen met het bezoeken van plaatsen met deze voedingsmiddelen of deze thuis of op het werk te hebben.

Als je dat al weet als je met de baas vecht, wil je het eten verzilveren, waarom chocolade, snacks en dergelijke achterlaten op kantoor? Of anders, waarom zou je het gevulde koekje in de keukenkast laten liggen als het je "in die tijd" ontsnappingsventiel wordt? Denk eraan: wat de ogen niet zien, voelt de taille niet.

Haal diep adem, tel tot 10, drink langzaam een ​​glas water en wacht tot de drang om te eten passeert.

- Verbeter je humeur 

We hebben allemaal die dagen waarin we wakker worden in een slecht humeur en daarom blijven we tot de volgende ochtend wanneer we klaar staan ​​om de wereld te redden en we voelen dat er niets gebeurd is. Wanneer ze sporadisch zijn en het dagelijkse leven van het individu niet verstoren, kunnen dergelijke schommelingen als normaal worden beschouwd.

Wanneer een persoon echter een groot deel van zijn dag gestrest doorbrengt, in een slecht humeur en zonder een duidelijk motief te presenteren, is het belangrijk om te onderzoeken of er iets anders achter deze emoties zit. Hoewel slecht humeur geen ziekte is, kan het niet alleen uw gewicht, maar ook uw persoonlijke en professionele leven beïnvloeden.

Hier zijn enkele tips om de slechte gemoedstoestand van uw dagelijkse gang van zaken kwijt te raken en uw emotionele gewichtstoename te beëindigen: 

1. Zoek professionele hulp

Er zijn verschillende factoren die achter de chronische humeurigheid kunnen liggen - sommige, zelfs, pathologisch. Het zoeken van de hulp van een professional kan je helpen je emoties beter te verbeteren, niet alleen een slecht humeur behandelen, maar ook je relatie met voedsel. 

2. Zorg voor je lever

Je hebt misschien gehoord van de term 'guitig' om iemand te beschrijven die chronisch chagrijnig, gestresseerd of klagend is. Volgens de Chinese geneeskunde is de lever het orgaan dat al onze emoties regelt, inclusief stemmingswisselingen.

Een voorbeeld is woede, die bij opeenhoping kan leiden tot een verstoorde balans van de lever. En als het orgel uit balans is, kan het nog meer woedeaanjager produceren, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Natuurlijk, boos worden of van tijd tot tijd gesloten zijn, betekent niet dat je een lastige lever hebt, maar als je een van die mensen bent die eerder de negatieve kant van dingen zien, die steeds over alles klagen of wie dan ook Goedemorgen, vraag jezelf af wat goed is, dus je moet misschien voor je lever zorgen.

Het nemen van ontgiftende groene sap in de ochtend, het vermijden van vette en geïndustrialiseerde voedingsmiddelen, het bevorderen van groenten, fruit en groenten, het vermijden van alcohol en overtollige suiker en het geven van veel gelach zijn enkele van de beste manieren voor u om uw lever te ontgiften.

3. Oefening

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die zich bezighouden met lichamelijke activiteit de neiging hebben om een ​​positievere kijk op het leven te hebben en om meer humoristisch te zijn. Lopen, rennen, yoga beoefenen of mediteren zijn enkele van de beste activiteiten om stress te verminderen en de stemming te verbeteren.

4. Heb een goede relatie

Een liefdevolle relatie die harmonieus is, zal je humeur verbeteren en je een optimistischer beeld van de wereld geven. Mensen die tevreden zijn met hun leven, zijn over het algemeen meer bereidwillig en gelukkig, waardoor ze minder last hebben van vlagen van slechte humor. 

5. Waarde het geslacht

Dit is misschien een van de eenvoudigste - en onderschatte - manieren om de stemming te verbeteren. Een plezierig seksleven kan wonderen doen door goed humeur en gezondheid. En vergeet niet dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit.

6. Ga uit met vrienden 

Je een beetje losmaken van het virtuele leven en vrienden vinden om te praten en lachen, kan een goede manier zijn om de stemming te verbeteren.

7. Zorg voor een evenwichtig werkleven

Het hebben van een baan waarvan je geniet en die je niet permanent onder druk zet (en waarmee je er buiten kunt leven) is de sleutel tot een goed humeur. Het heeft geen zin om de droombaan te hebben als het geen tijd is om goed te eten, lichaamsbeweging te beoefenen, met vrienden uit te gaan en aandacht te geven aan familie: naast extreem gestresst en chagrijnig, loopt u nog steeds het serieuze risico om ziek te worden.

8. Mind Your Thoughts

Het vermijden van gedachten en situaties die je pessimistisch en in een slecht humeur laten (zoals de gewoonte om alleen slecht nieuws te volgen en slecht over anderen te praten) en het hebben van positieve gedachten kunnen van invloed zijn op je gemoedstoestand. Acupunctuur, tai chi chuan, shiatsu, ademhalingsoefeningen en meditatie zijn enkele van de oefeningen die je in je dagelijks leven kunt doen om je meer bewust te worden van je gedachten en pessimisme te vermijden.

9. Lach verder

Glimlachen is nog steeds de beste remedie tegen slecht humeur, en als je denkt dat het onmogelijk is om te glimlachen als je boos bent, probeer dan te ontspannen en na te denken over leuke dingen - het kan een grap zijn of grappige situaties die je zijn overkomen.

10. Vermijd negatieve situaties

Kent u die persoon die slecht over iedereen spreekt, of dat televisienieuws dat alleen maar over ongeluk spreekt? Welnu, beide hebben gemeen dat het je humeur alleen maar erger zal maken, waardoor je nog meer negatief zult zijn en niet bereid om naar de toekomst te kijken. Vermijd mensen en situaties waarvan u weet dat ze u niet goed doen, en geef prioriteit aan hen die u helpen op te vrolijken.

Gelooft u dat uw slechte humeur in uw leven vetter wordt? Heb je veel stressvolle situaties meegemaakt? Wat heb je gedaan om ze te omzeilen? Is je gewicht toegenomen? Reageer hieronder.