Vitamine A Vetmesten?


Vitamine A Vetmesten? / supplementen

Veel mensen die een supplement nemen of erover nadenken, vragen zich af of vitamine A direct of indirect vet wordt. Het is een essentiële vitamine voor ons lichaam en veel mensen consumeren het niet goed voor voedsel.

Vitamine A is in veel opzichten een belangrijke voedingsstof voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. Bijvoorbeeld, het helpt het immuunsysteem om het lichaam te beschermen tegen infectie, samen met een visie wanneer het licht is laag en neemt deel aan de ontwikkeling en het onderhoud van epitheliale weefsel.

Maar de voedingsfuncties stoppen daar niet. Hij is ook betrokken bij voortplanting en cellulaire communicatie en bevindt zich in de samenstelling van een eiwit genaamd rhodopsine, die licht absorbeert door de retina receptoren en helpt de differentiatie en de goede werking van corneale en conjunctivale membranen van de ogen.

  • Zie meer: Voordelen van vitamine A - Voor wat het is en bronnen.

Daarnaast draagt ​​vitamine A ook bij tot celgroei en differentiatie, wat cruciaal is voor de vorming en instandhouding van het hart, de longen en de nieren.

Is vitamine A vetmesting? 

Er zijn zes essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft voor optimale gezondheid en voeding - het zijn: koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen, mineralen en water.

Van deze zes leveren slechts drie (koolhydraten, vetten en eiwitten) calorieën aan het lichaam, die worden beschreven als de brandstof die door het lichaam wordt gebruikt, zodat deze energie heeft.

Vitaminen maken geen deel uit van deze groep, dus als ze door eten worden ingenomen, bevatten ze geen calorieën. Daarom is het vanuit dit oogpunt niet mogelijk om te zeggen dat vitamine A vetmestend is.

Maar hoe zit het met het gebruik van multivitaminen en vitamine A-supplementen?

Voor mensen die de voedingsstof niet via hun gebruikelijke dieet kunnen krijgen en besluiten om multivitaminen te gebruiken om voldoende vitamine A aan hun lichaam te geven?

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • 11 Voordelen van Pequi Oil - waar het voor is en tips
  • Vitamine Suplan Mesten? Waar is het voor?
  • Complex B Vetmesten zelfs?
  • 5 dingen die u niet kunt stoppen met kennis over vitaminen

Kan in dit geval gewichtstoename optreden? Nogmaals, het antwoord is nee. Dit komt omdat wat een multivitamine doet, het is om de tekorten aan vitamines te leveren die het lichaam heeft.

Bovendien bevatten de meeste multivitaminen geen suiker of calorieën, hebben ze eigenlijk alleen maar vitaminen en mineralen en hebben ze geen invloed op de eetlust. Het is dus niet te verwachten dat het gebruik van een vitamine A-supplement resulteert in gewichtstoename. Bovendien zal vitamine A je eetlust niet stimuleren of een ander indirect mechanisme dat voldoende is om je vet te maken.

Dus als je voedingsstoffen verbruikt door de multivitaminen en besefte dat opgedaan, is het de moeite waard om een ​​ontleed levensstijl om te zien of dit niet kan worden geassocieerd met een lage kwaliteit dieet, met veel goodies en calorieën, en / of naar een zittend leven.

Om zeker te zijn van wat daadwerkelijk tot gewichtstoename heeft geleid, is het de moeite waard om een ​​arts te raadplegen.

Over het gebruik van multivitamines, de American Association of Family Artsen suggereert dat de beste manier om vitaminen te krijgen is nog steeds via de voeding, omdat op die manier zijn ze meer gemakkelijk geabsorbeerd.

Niettemin kan de zogenaamde vitaminesupplementen geschikt voor veganisten, vegetariërs, mensen die verbruiken minder dan 1600 calorieën per dag, zwangere vrouwen en mensen met gezondheidsproblemen die een goede opname van bepaalde nutriënten te voorkomen, volgens de Mayo Clinic.

Wordt de afwezigheid van vitamine A dikker?

We hebben al begrepen dat de aanwezigheid van de voedingsstof in het lichaam geen gewichtstoename veroorzaakt. Maar vettering van vitamine A wordt vet? Volgens een publicatie van 2015, een onderzoek gepubliceerd in Journal of the American College of Nutrition (Journal of the American College of Nutrition, gratis vertaling) geeft aan dat er een verband kan bestaan ​​tussen iemands gewicht en de hoeveelheid vitamines en mineralen die het consumeert.

  • Meer zien: Vitamine A-tekort - Symptomen, oorzaken, bronnen en tips.

De onderzoekers keken naar antwoorden van meer dan 18.000 Amerikanen die deelnamen aan een voedingsonderzoek en vonden dat ze vergeleken met volwassenen met een normaal lichaamsgewicht een 5-12% lagere inname hadden dan alle micronutriënten.

20% van de obese volwassenen die deelnamen aan de studie vertoonden met name vitamine A deficiëntie, evenals andere voedingsstoffen zoals vitamine C en magnesium. Een verklaring voor het gebrek aan voedingsstoffen in deze mensen is dat personen die meer wegen, minder voedzaam voedsel eten.

Maar een andere hypothese die door de auteurs van het onderzoek naar voren is gebracht, is dat ongepaste inname van voedingsstoffen kan bijdragen aan obesitas.Het onderzoek stelt dat vitamine A wordt in verband gebracht met de regulering van adipocyten (vet) en hormonen die ze vrij te geven, en kan dus een rol spelen bij het handhaven van een gezond gewicht.

Dus als je wilt afvallen, naast snijden calorieën, is het het beste om een ​​dieet die het mogelijk maakt om de juiste hoeveelheid vitamine A en andere voedingsstoffen te verkrijgen volgen.

Andere gevaren van vitamine A-tekort 

verhoogde schildklier volume - - en folliculaire hyperkeratose, een soort van verandering in de structuur van de huid die droge, schilferige bladeren, ruwe De afwezigheid van de voedingsstof kan gezondheidsproblemen zoals nachtblindheid, een grotere kans op het ontwikkelen van infectieziekten, struma veroorzaken , vanwege overmatige productie van keratine in de haarzakjes.

Het hebben van tekort aan voedingsstoffen kan ook invloed hebben op de mobilisatie van ijzer, van invloed op de productie van hemoglobine - het eiwit in rode bloedcellen die long zuurstof naar de rest van het lichaam draagt ​​- en de opkomst van bloedarmoede door ijzertekort, die wordt veroorzaakt door laag aan te moedigen niveaus van ijzer in het lichaam.

De afwezigheid van vitamine in het lichaam kan ook leiden tot ernstige problemen, zoals diarree en infecties van de luchtwegen, verharding van de slijmvliezen van de luchtwegen, gastro-intestinale en urine, reuk en smaak, droogheid van het hoornvlies en het wit van de ogen, huidontsteking en stress.

Bij kinderen, tekort aan voedingsstoffen is gevaarlijk omdat het de groei en ontwikkeling ondermijnt, wordt in verband gebracht met een verhoogd risico van kindersterfte en kan onherstelbare blindheid veroorzaken.

Hoeveel vitamine A heb ik dagelijks nodig? 

De volgende tabel geeft de dagelijkse hoeveelheid vitamine A aan die verschillende profielen van mensen elke dag moeten binnenkrijgen:

leeftijdmensenvrouwen
Pasgeborenen (0 tot 6 maanden)400 mcg (microgram) / 1331 internationale eenheden (IU)400 mcg / 1331 IU
Baby's (7 tot 12 maanden)500 mcg / 1667 IU500 mcg / 1667 IU
Kinderen (1 tot 3 jaar)300 mcg / 1000 IU300 mcg / 1000 IU
Kinderen (4 tot 8 jaar)400 mcg / 1333 IU400 mcg / 1333 IU
Kinderen (9-13 jaar oud)600 mcg / 2000 IU600 mcg / 2000 IU
Adolescenten (14 tot 18 jaar)900 mcg / 3000 IU700 mcg / 2333 IU
Volwassenen (ouder dan 19 jaar)900 mcg / 3000 IU700 mcg / 2333 IU
Zwanger (minder dan 18 jaar)750 mcg / 2500 IU
Zwanger (ouder dan 19 jaar)770 mcg / 2567 IU
Baby's (jonger dan 18 jaar)1200 mcg / 4000 IE
Baby's (ouder dan 19 jaar)1300 mcg / 4333 IU

Bron: Food and Nutrition Board (FNB) - Institute of Medicine, 2001 via My Life

Met informatie van de Oregon State University, de National Health Service van het Verenigd Koninkrijk en de National Institutes of Health van de Verenigde Staten.

Gelooft u dat u dagelijks de juiste hoeveelheid vitamine A consumeert? Welke voedselbronnen van vitamine zijn jouw favoriet? Reageer hieronder!