Vitamine D verhoogt testosteron? Begrijp de relatie


Vitamine D verhoogt testosteron? Begrijp de relatie / supplementen

Vitamine D is verantwoordelijk voor verschillende functies in het lichaam, zoals de productie van leukocyten, regulering van de bloeddruk en controle van de calciumabsorptie. Het is te vinden in voedingsmiddelen zoals champignons, zalm, eieren en zuivelproducten, of wordt door blootstelling aan de zon in de huid gesynthetiseerd.

Is het waar dat, naast deze bovengenoemde functies, vitamine D het testosteron in het lichaam verhoogt?

testosteron

Het is het hormoon dat verantwoordelijk is voor botdichtheid, musculatuurvorming, libido en spermaproductie. In de adolescentie zijn de testosteronniveaus hoger en dalen na 30 jaar, wat blijkt uit depressie, vermoeidheid, verminderde zin in seks en toegenomen vet, volgens gegevens van de Urology Care Foundation.

De testosteronproductie bij 95% van de volwassen mannen varieert van 3 tot 10 mg per dag. Dit proces vindt plaats in de testikels en de rest van dit hormoon wordt geproduceerd door de bijnieren. Wanneer testosteron afbreekt van eiwitten, geslachtshormoon globuline en albumine, hebben we het zogenaamde "gratis testosteron", dat laboratoria gebruiken in klinisch onderzoek.

Elk laboratorium heeft verschillende referenties voor het aantal testosteron. Wat we vinden in de resultaten van laboratoriumtests, is gratis, totaal en biologisch beschikbaar testosteron. Totaal testosteron omvat testosteron, samen met bloedproteïnen plus vrij testosteron. Gratis testosteron is hierboven genoemd en de biologische beschikbaarheid verwijst naar testosteron met een beetje albumine plus vrij testosteron.

Het is belangrijk om te onthouden dat de factor leeftijd bijdraagt ​​aan de daling van de hormoonspiegels. Chronische ziekten zoals HIV, kanker, acute ontstekingsziekten in de longen en nieren, verlagen ook de testosteronniveaus, plus medicijnen zoals marihuana, alcohol, chemotherapie en Nizoral.

Vitamine D

Verantwoordelijk voor het reguleren van meer dan 1.000 lichaamsfuncties, het is waar dat vitamine D ook testosteron stimuleert. Het is ingekaderd tussen de 24 essentiële vitamines om te overleven.

We kunnen het eenvoudig krijgen met een zonnebad, of door de consumptie van voedsel zoals vis en eieren, of supplementen.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Testosteron-doses zorgen ervoor dat mannen meer impulsen krijgen bij het nemen van beslissingen
  • 5 voedingsmiddelen die testosteron verhogen
  • Zink verhoogt testosteron Hetzelfde?
  • Testosteron Deficiency - Symptomen, Oorzaken en Behandeling
  • Zie meer:Voedingsmiddelen rijk aan vitamine D.

De functies die hierdoor worden gereguleerd omvatten seksuele functies, vruchtbaarheid, het endocriene systeem en groei. Deze functies zullen normaal zijn als de vitamine D-spiegels in balans zijn.

Het is ook bekend als "prachtige vitamine" en "bot vitamine", zinspelingen gemaakt om de voordelen die vitamine D produceert naar het hart en botten.

Onderzoek naar vitamine D- en testosteronniveaus

  1. In het eerste onderzoek werd vastgesteld dat mannen met een hoog vitamine D-gehalte significant hogere testosteronspiegels hebben en dat SHBG, een glycoproteïne dat zich bindt aan geslachtshormonen, lager was in vergelijking met mannen met onvoldoende hoeveelheden vitamine D (of hormoon) in het bloedserum.
  2. Gezonde mannen namen een jaar lang dagelijks deel aan een studie met 3332 IU (internationale eenheden) vitamine D. Het gevonden resultaat was gemiddeld een toename van 25,2% van testosteron in verhouding tot de groep die de placebo kreeg.
  3. Oudere mannen die vitamine D-supplementen innemen, hebben minder kans op lagere testosteronniveaus dan degenen die geen supplementen gebruiken.
  4. In een onderzoek in Australië ontdekten de onderzoekers dat het lage vitamine D-patroon bij oudere mannen verband houdt met het risico van verhoogde fracturen en een laag vrij testosteron.
  5. Een andere studie analyseerde de positieve associatie, zoals eerder aangetoond, met testosteron en vitamine D. Er werden in totaal 1.362 mannen waargenomen en de resultaten toonden aan dat vitamine D een lineair positieve associatie heeft met het totale serum en vrije testosteronspiegels. . Dit betekent dat vitamine D daadwerkelijk testosteron stimuleert, maar het zal geen goed doen als je al binnen dat optimale bereik bent (wat zeker niet is waar de meeste mannen zijn).
  6. Deskundigen adviseren dat vitamine D moet worden verkregen met blootstelling aan de zon, volgens de resultaten van een studie die in 1939 door Dr. Abraham Myerson werd uitgevoerd. Hij toonde aan dat blootstelling aan UV-stralen gedurende 5 dagen in de borststreek de testosteronniveaus met 120% verhoogde.
  7. Er zijn aanwijzingen dat blootstelling aan zonlicht berichten naar de hersenen stuurt om luteïniserend hormoon (LH) vrij te maken, dat testiculaire cellen stimuleert om testosteron te produceren. Dus het is een geweldig idee om naar buiten te gaan en te baden in de zon om vitamine D te krijgen.
  8. Vitamine D-spiegels in het bloed zijn positief geassocieerd met de kwaliteit en mobiliteit van het sperma, volgens sommige studies die zijn uitgevoerd met mensen en dieren.

Conclusies van vitamine D- en testosteronstudies

Blootstelling aan ultraviolette stralen lijkt de testosteronproductie te verhogen.

U krijgt mogelijk niet de voordelen van een toename van testosteron met extra vitamine D-supplementen als uw serum vitamine D-niveaus al optimaal zijn. Een toename van testosteron in de bloedbaan, in de orde van grootte van ongeveer 25%, werd waargenomen bij gezonde mannen die besloten om supplementen met lage doses vitamine D gedurende één jaar te gebruiken.

Mannen met een lage vitamine D-spiegel hebben meer kans op een lager testosterongehalte in vergelijking met mannen met voldoende hoeveelheden van de vitamine.

Deze studies lijken er toen op te wijzen dat vitamine D daadwerkelijk testosteron stimuleert, vanuit verschillende invalshoeken.

Vitamine D-supplementen

Een studie gepubliceerd in maart 2011, "Metabolisch en hormonaal onderzoek", uitgevoerd door Medische universiteit van Graz, Oostenrijk, bevestigt de toename van testosteronniveaus bij deelnemers die vitamine D-supplementen innamen gedurende één jaar.

Vitamine D-dosering voor testosteron

U kunt de optimale hoeveelheid vitamine D in het bloedserum, dat rond de 50-70 ng / dl draait, op drie zeer eenvoudige manieren behouden.

  1. Breng elke dag een paar uur in de zon door.
  2. Neem dagelijks supplementen van een normale dosis hoogwaardige vitamine D3. De aanbevolen dagelijkse dosis voor Universiteit van Maryland Medical Center, in overeenstemming met andere instellingen, is 400 tot 800 IU (internationale eenheden), maar dit kan variëren, afhankelijk van het land waarin u woont.
  3. Neem multivitaminen. Sommige deskundigen beweren dat de ideale dosis in werkelijkheid 3000 tot 5000 IE is voor volwassenen en dat slechts 10.000 IU bijwerkingen zou hebben.

Opmerkingen

Mineralen hebben ook invloed op de testosteronniveaus. Zink, bijvoorbeeld, kan testosteron verminderen in geval van een tekort, dus het wordt niet aanbevolen om vlees en schaaldieren te eten, of door middel van supplementen.

  • Zie meer: Verhoogt of verlaagt zink zelfs dezelfde ester?

Studies hebben aangetoond dat zeer hoge doses vitamine D het tegenovergestelde effect kunnen hebben, dat wil zeggen dat in plaats van het verhogen van de testosteronniveaus de vruchtbaarheid kan verminderen.

Aanvullende referenties:

  • http://europepmc.org/abstract/med/9734509
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18351428
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2012.04332.x/abstract?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false
  • https://academic.oup.com/endo/article-abstract/25/1/7/2772602/INFLUENCE-OF-ULTRAVIOLET-IRRADIATION-UPON?redirectedFrom=fulltext
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2885316/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21427118
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2723823
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7625775
  • Zanatta L, Zamoner A, Zanatta AP, et al. Nongenomic en genomic effecten van 1α, 25 (OH) (2) vitamine D (3) in ratten-testis.Life Sciences. 30 april. [Epub ahead of print]
  • Foresta C, Strapazzon G, De Toni L, et al. Botmineraaldichtheid en testiculaire insufficiëntie: bewijs voor een rol van vitamine D 25-hydroxylase bij menselijke testis.Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 2011 april; 96 (4): E646-52.
  • Zittermann A, Frisch S, Berthold HK, et al. Vitamine D-suppletie verbetert de gunstige effecten van gewichtsverlies op risicomarkeringen voor hart- en vaatziekten.American Journal of Clinical Nutrition.2009 mei; 89 (5): 1321-7.
  • Pilz S, Frisch S, Koertke H, et al. Effect van vitamine D-suppletie op testosteronniveaus bij mannen.Hormoon en metabolisch onderzoek. 2011 mrt; 43 (3): 223-5.

Heb je ooit gehoord dat vitamine D testosteron stimuleert? Denkt u dat u dagelijks meer uren aan de zon blootgesteld moet hebben om uw hormoonspiegels te verhogen? Reageer hieronder!