Is vitamine D vet of dun?


Is vitamine D vet of dun? / supplementen

Vitamine D is een essentiële voedingsstof voor de gezondheid. In tegenstelling tot veel andere vitamines, kan vitamine D echter moeilijk door het dieet worden gehaald omdat het niet van nature in veel voedingsmiddelen voorkomt. Je kunt vitamine D krijgen van geselecteerde voedingsmiddelen, zonlicht en suppletie. Hoewel het consumeren van vitamine D voor iedereen van levensbelang is, kan het vooral gunstig zijn voor mannen die willen aankomen. Het kan ook gunstig zijn voor iedereen die vet wil verliezen. Het lijkt tegenstrijdig, maar de vitamine D-vetweefsels voor wie wil, en ook slank voor wie wil. Laten we dit onderzoeken.

Overzicht van vitamine D

Vitamine D is een voedingsstof die je lichaam helpt calcium te absorberen en de ontsteking tot een minimum te beperken. Het bevordert ook een gezond immuunsysteem, cellulaire ontwikkeling en adequate botgroei. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, wat betekent dat je lichaam de aanwezigheid van lipiden nodig heeft om het te absorberen. Dit betekent dat u vitamine D-supplementen met een bron van vet moet innemen voor maximale absorptie.

Vitamine D en gewichtstoename hormonen

Het consumeren van vitamine D wordt dik vanwege zijn rol bij het bevorderen van de hormoonproductie. Volgens onderzoek gepubliceerd in het maartnummer van "Hormone and Metabolic Research" kan een hoge inname van vitamine D een verhoogde testosteronproductie bevorderen.

Vitamine D wordt ook dik vanwege zijn rol in calciumabsorptie, omdat calcium je helpt om een ​​hoge botdichtheid te behouden. Een onderzoek in het decembernummer van "Biological Trace Element Research" heeft ook aangetoond dat calcium je helpt om een ​​hoog testosterongehalte aan te houden. Testosteron is belangrijk voor gewichtstoename, omdat het helpt de spiermassa te vergroten; een onderzoek gepubliceerd in juni 2009 in The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism geeft aan dat hogere testosteronspiegels een toename van spiermassa en vetreductie kunnen veroorzaken. Natuurlijk is gewichtstoename ook afhankelijk van je calorie-inname, dus als je te weinig calorieën binnenkrijgt, kan niets je helpen om aan te komen, zelfs geen testosteron.

Voedingsmiddelen met vitamine D

De consumptie van voedingsmiddelen rijk aan vitamine D is vetmesten, omdat bepaalde voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D ook calorieën bevatten. Voedingsmiddelen rijk aan vitamine D die goed zijn voor gewichtstoename zijn zalm, zwaardvis, tong, melk, eieren en varkensvlees, die allemaal veel eiwitten bevatten. Eiwit helpt je lichaam om spieren en andere weefsels te maken en te herstellen, dus het helpt om aan te komen.
Zoals u kunt zien, neemt Vitamine D zelf niet aan en bevordert het toch een positief effect in de zoektocht naar spierwinst.

Laten we nu meer van dat voordeel onderzoeken en ook als vitamine D slinkt.

Is Vitamine D dun? Wat is de relatie met gewichtsverlies?

Een van de eenvoudigste dingen die u kunt doen om vet te verliezen en de lichaamssamenstelling te verbeteren, is ervoor te zorgen dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt. Herhaaldelijk laat onderzoek zien dat als je een lage vitamine D hebt, je meer kans hebt om overgewicht te hebben, minder spiermassa hebt en een groter risico hebt op verschillende ziekten.

Het probleem is dat, hoewel vitamine D-tekort zo gemakkelijk op te lossen is, het zo wijdverbreid is. Onderzoek schat dat tussen 40% en 90% van de bevolking de handicap heeft, afhankelijk van het seizoen en etniciteit. In de hoop u te overtuigen om aandacht te besteden aan uw vitamine D-status, zijn hier tien dingen die u moet weten als u slank, sterk en gezond wilt zijn.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • 5 items die u na 60 jaar in uw dieet moet opnemen
  • 5 essentiële voedingsstoffen om het gewichtsverlies te versnellen
  • 5 Voordelen van vitamine C voor haar
  • Is het de moeite waard om te eten Alleen het ei is helder?

1) Vitamine D wordt geproduceerd in het lichaam als reactie op direct zonlicht. Om vitamine D-waarden te behouden na blootstelling aan de zon, stellen wetenschappers voor om elke dag tussen 10 uur 's morgens en 2 uur' s middags gedurende ten minste 20 minuten in direct zonlicht te blijven.

2) Het gebruik van zonnebrandmiddelen of zonnebrillen, of het hebben van de huid in een donkere kleur, belemmert het vermogen van het lichaam om vitamine D te produceren aanzienlijk.

Uit een Amerikaanse enquête uit 2010 bleek bijvoorbeeld dat 70% van de blanken en 93% van de zwarten vitamine D-tekort hadden. Een tweede studie vergeleek de relatie tussen buikvet en vitamine D-status bij blanke en Aziatische Europeanen en ontdekte dat Aziaten hadden veel lagere vitamine D-niveaus (het gemiddelde niveau was 21 ng / ml, wat iets boven het "deficiënte" niveau ligt). Weinig vitamine D werd geassocieerd met meer abdominaal vet en het totale lichaamsvetpercentage.

Als u een donkerdere huid heeft of een zonnescherm en een zonnebril draagt, hebt u een vitamine D-supplement nodig, zelfs als u dagelijks in de zon gaat.

3) Lage vitamine D wordt geassocieerd met een hogere vetmassa in alle leeftijden, etniciteiten en geslachten.Een nieuw onderzoek met vrouwen met overgewicht ontdekte bijvoorbeeld dat degenen die 12 weken lang vitamine D namen 2,7 kg vet verloren in vergelijking met een placebogroep die niets verloren. Ze veranderden niet eens hun dieet of lichaamsbeweging.

Als u er nog steeds niet van overtuigd bent, toonde afzonderlijk onderzoek van kinderen, mannen en vrouwen aan dat mensen met minder vitamine D meer lichaamsvet en meer buikvet hadden. Van de 237 kinderen hadden de meesten een tekort aan vitamine D (73% van de zwarte vrouwen en 40% van de blanke vrouwen hadden een tekort) en vitamine D-spiegels waren omgekeerd geassocieerd met buikvet en totaal vet.

4) Omdat weinig vitamine D leidt tot vetopslag, "produceert het een toxische omgeving door metabole en inflammatoire cascades te initiëren", zegt een van de onderzoeksgroepen. Ze verklaren dat deze cascade de vetopslag verhoogt en de ontstekingsrituelen in het lichaam verergert.

Weinig vitamine D verlaagt ook de alvleeskliercelfunctie en beïnvloedt de insulinegevoeligheid omdat er vitamine D-receptoren zijn op insulinecellen. Dus naast het verhogen van de hoeveelheid vet die je hebt, brengt heel weinig vitamine D je een risico voor continue vetaanwinst en diabetes.

5) De inflammatoire toestand geassocieerd met vitamine D schaadt de spierfunctie en leidt tot ophoping van vet in de spier. Bijvoorbeeld, een onderzoek onder vrouwen in Zuid-Californië wees uit dat de vitamine D-status omgekeerd evenredig was met het vet dat ze in hun spieren hadden. Onderzoekers waren gealarmeerd omdat de populatie jong was, in goede fysieke conditie was en leefde in een zonnig klimaat. 24% van de vrouwen had een tekort (minder dan 20 ng / ml) en 35% had insufficiëntie (tussen 20 en 30 ng / ml) vitamine D.

Het mechanisme hierachter is dat vitamine D proteïnesynthese en energiegebruik medieert. Dit leidt tot een spier- en krachtontwikkeling of tot het ongelukkige effect van het ophopen van vet op de spieren.

6) Vanwege de rol van vitamine D in spieren en kracht, verhoogt het gebrek aan vitamine D de kans op blauwe plekken. Vitamine D verbetert het immuunsysteem, terwijl weinig vitamine D de kans op ziekten vergroot. Bijvoorbeeld, in een onderzoek onder professionele voetballers was het mediane vitamine D-niveau van degenen die kneuzingen hadden gehad 19,9 ng / ml. Zwarte teamspelers hadden meer kans om te worden uitgeschakeld en gekneusd.

7) Vitamine D-niveaus zijn geassocieerd met spierkracht. Adequate hoeveelheden vitamine D verhogen de grootte en sterkte van type II spiervezels bij verschillende populaties. Een recente studie toonde aan dat volwassenen met overgewicht die vitamine D gebruiken in combinatie met bodybuilding-oefeningen hun kracht significant sterker hebben verhoogd dan een groep die geen vitamine D heeft ingenomen.

8) Weinig vitamine D wordt geassocieerd met laag testosteron en lage vruchtbaarheid bij mannen. Uit onderzoek is gebleken dat mannen met voldoende vitamine D-gehalte (hoger dan 30 ng / ml) hogere testosteronspiegels, een slankere lichaamssamenstelling en een hoger percentage magere massa en een betere algemene gezondheid hadden dan mannen met onvoldoende vitamine D.

Suppletie met vitamine D kan mannen helpen af ​​te vallen. Een studie vond dat het aanvullen van mannen met lage testosteronspiegels en vitamine D-tekort dagelijks aangevuld met vitamine D. Deze eenjarige suppletie verhoogde hun testosteronspiegels met 20%, waardoor ze tijdens het onderzoek 6 kg afnamen!

Vitamine D kan ook de omzetting van testosteron in oestrogeen remmen. Er zijn ook vitamine D-receptoren in cellen in het voortplantingssysteem, waardoor de beschikbaarheid van deze vitamine essentieel is voor de vruchtbaarheid.

9) Vrouwen hebben vitamine D nodig voor voortplanting, hormonale balans en lichaamssamenstelling. Net zoals vitamine D testosteron bij mannen beïnvloedt, beïnvloedt het ook de geslachtshormonen bij vrouwen.

Bovendien hebben moeders met voldoende vitamine D-gehalte dunnere kinderen. Onderzoek suggereert dat vitamine D de genetische pathways beïnvloed door metabolisme in een zich ontwikkelende foetus beïnvloedt. Weinig vitamine D is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en diabetes bij kinderen tijdens de kindertijd.

Een andere studie toonde aan dat vrouwen die supplementen van 4000 IU vitamine D per dag gedurende een maand gebruikten vanaf de 12e tot de 16e week van de zwangerschap gezondere baby's en lagere prematuren hadden dan vrouwen die een lagere dosis vitamine D namen.

10) Weinig vitamine D beperkt de prestaties van atleten. Aan de andere kant, als hun niveaus goed zijn, wordt vitamine D beschouwd als een stof die de prestaties verbetert. Omdat het de productie van hormonen zoals testosteron en oestrogeen beïnvloedt, beïnvloedt het natuurlijk kracht en energie, maar het maakt ook de werking van calcium en magnesium mogelijk, die nodig zijn voor sterke spiercontracties.

Onderzoek met atleten laat zien dat de prestaties aanzienlijk verbeteren in de zomermaanden, wanneer vitamine D-niveaus van nature hoger zijn.In de winter neemt de prestatie af en nemen de ziektes en bloeduitstortingen tijdens de winter toe, omdat de vitamine D-spiegel op natuurlijke wijze daalt.

De les is dat als je geen aandacht besteedt aan je vitamine D-spiegel, je niet zo sterk en soepel zult zijn als het maar kan zijn. De oplossing is ZEER eenvoudig: neem vitamine D en verliest vet. Neem vitamine D en krijg betere trainingsresultaten. Zorg voor goede vitamine D-spiegels en verbeter je atletische prestaties.

Belangrijke overwegingen over hoe vitamine D aankomt

1. Je zult minder eten en je meer tevreden voelen

Wanneer je voldoende vitamine D-gehalte hebt, geeft je lichaam meer leptine vrij, het hormoon dat de boodschap "Ik ben vol, stop met eten" naar je hersenen stuurt. Aan de andere kant betekent minder vitamine D minder leptine en vaker bezoeken aan de buffetrij. In feite toonde een Australisch onderzoek aan dat mensen die een ontbijt aten dat rijk is aan vitamine D en calcium (een hand houdend mineraal met vitamine D) hun eetlust voor de volgende 24 uur verminderden. Vitamine D-tekort is ook gekoppeld aan insulineresistentie, wat leidt tot honger en te veel eten, zegt Liz Applegate, directeur sportvoeding aan de Universiteit van Californië.

2. Je bewaart minder vet

Als je voldoende vitamine D in je bloed hebt, vertragen vetcellen je inspanningen om vet te maken en op te slaan, zegt Dr. Holick. Maar wanneer uw vitamine D-spiegels laag zijn, nemen de niveaus van het parathyroid-hormoon en een tweede hormoon, calcitrol, toe en dat is slecht. Een hoog niveau van deze hormonen maakt je lichaam vetter en moedigt je aan om vet te besparen in plaats van het te verbranden, zegt Michael B. Zemel, directeur van het voedingsinstituut van de Universiteit van Tennessee. Een Noorse studie toonde zelfs aan dat hoge niveaus van bijschildklier het risico op een man met overgewicht van 40% verhoogden.

3. Je zult meer vet verbranden - vooral buikvet

Vitamine D slinkt door het hele lichaam, maar is vooral handig voor die buikpondjes. Studies aan de Universiteit van Minnesota en de Laval University hebben aangetoond dat vitamine D voornamelijk dunner wordt in de buik. Een verklaring: de voedingsstof kan met calcium werken om de productie van cortisol te verminderen, een stresshormoon dat ervoor zorgt dat u buikvet opslaat, zegt Zemel.

4. Je zult afvallen - en het zal je hart helpen.

Een van de studies van Zemel toonde aan dat een zuivelrijk dieet (wat veel calcium en vitamine D betekent) mensen hielp 70% meer gewicht te verliezen dan een dieet met hetzelfde aantal calorieën, maar zonder de hoge niveaus van deze voedingsstoffen. Bovendien heeft een Duits onderzoek aangetoond dat hoge niveaus van vitamine D de voordelen van gewichtsverlies verhogen door risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals triglyceriden, te verbeteren.

Risico's van een teveel aan vitamine D

Zoals met andere voedingsstoffen kan te veel vitamine D problematisch zijn. Hoewel de National Institutes of Health suggereert dat het nuttigen van voldoende vitamine D om alleen bijwerkingen met voedsel te produceren onwaarschijnlijk is, kunt u risico's lopen op bijwerkingen als u te veel vitamine D-supplementen gebruikt. Ongunstige effecten van een teveel aan vitamine D zijn onder meer een onregelmatige hartslag en gevaarlijk hoge niveaus van calcium in uw bloed, die uw nieren, bloedvaten en hart kunnen beschadigen.

Kent u iemand die al vitamine D-suppletie heeft gebruikt? Was het doel van deze persoon om te verliezen of aan te komen? Was suppletie effectief? Reageer hieronder.