Vitamine K - voor wat het is, voedsel en voordelen


Vitamine K - voor wat het is, voedsel en voordelen / supplementen

Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen voor het functioneren van het hele organisme en nemen deel aan talrijke chemische reacties van het metabolisme. Deze voedingsstoffen zijn organische stoffen die ons lichaam niet kan produceren en die moeten worden verkregen door gezond eten, waardoor een volledig lichamelijk en geestelijk welzijn wordt gewaarborgd. 

Weet hieronder wat vitamine K is, weet waarvoor het is, de functie en voordelen ervan, evenals het voedsel dat deze voedingsstof bevat.

Wat is vitamine K?

Vitaminen zijn essentiële organische stoffen voor het lichaam en zijn in kleine hoeveelheden in voedsel aanwezig. Ze nemen deel aan verschillende metabole functies die worden gecontroleerd door enzymen en co-enzymen. Vitaminen zijn onmisbaar in het functioneren van het lichaam, omdat ze deelnemen aan de vorm van cofactoren, direct deelnemen aan veel processen en een vitale rol spelen in het celmetabolisme.

Het menselijke organisme bevordert de synthese van sommige vitamines, maar moet het meeste via voedsel en suppletie verkrijgen, waarbij het in principe in water oplosbaar en in vet oplosbaar is. Onder de in vet oplosbare vitaminen zijn vitamine K, die eerst door onderzoeker Henrik Dam in 1929 werd ontdekt tijdens een onderzoek met kippen, kijken naar de bloeden als een karakteristiek teken van een dieet vrij van vetten.

In dit onderzoek ontdekte Henrik Dam dat het symptoom was verlicht door de inname van een in vet oplosbare stof die hij vitamine K of vitamine-coagulatie noemde. Op deze manier werd vitamine K beschouwd als een antihemorragische factor die bij sommige soorten dieren bloedstoornissen kon herstellen. Het was pas in 1939 dat deze vitamine werd geïsoleerd en de chemische structuur ervan bekend werd.

Vitamine K wordt aangetroffen in plantaardig en dierlijk voedsel, met een hogere concentratie donkergroene bladeren. Deze vitamine in verschillende vormen, zoals phylloquinone overheersend aanwezig in plantaardige oliën en in groenten zoals dihidrofiloquinona, gevormd tijdens commerciële hydrogenering van plantaardige oliën zoals menachinon is, worden gesynthetiseerd door bacteriën en als menadion die een synthetische verbinding worden omgezet in de darm.

Vitamine K wordt opgenomen in de dunne darm en vervolgens getransporteerd door de lymfatische paden. Om dit transport correct te laten plaatsvinden, is het belangrijk dat er een normale stroom van gal en pancreasensap is, en een voldoende vetgehalte in de voeding is noodzakelijk.

Er zijn veel factoren betrokken bij de absorptie van deze vitamine, waaronder een aantal specifieke ziekten, de afscheiding van de gal, de voedingsstatus van de patiënt, intestinale malabsorptie en vele andere.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Vitamine A voor acne werkt?
  • 6 Voordelen van vitamine E voor haar
  • Gebrek aan vitamine K - Symptomen, oorzaak, bronnen en tips
  • Werkt Pantogar? Voor en na, bijwerkingen, hoe te gebruiken, samenstelling en meer

Waar is vitamine K voor?

Vitamine K heeft vele voordelen voor de gezondheid en staat centraal in vele processen in de stofwisseling, handelend samen met andere voedingsstoffen, waaronder andere vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren, antioxidanten en bioflavonoïden.

Hoewel vitamine K-deficiëntie is een zeldzame aandoening bij volwassenen, veel mensen hebben symptomen en kan ziekten met een geringe hoeveelheid van deze vitamine, vooral degenen die al in het lichaam verzwakt als gevolg van een gezondheidsprobleem ontwikkelen.

Het gebruik van bepaalde medicijnen kan ook een tekort aan vitamine K veroorzaken, zoals sommige soorten antibiotica en ook sommige bloedverdunnende medicijnen. Patiënten die dit soort medicijnen gebruiken, krijgen meestal het advies om vitamine K-supplementen te gebruiken of moeten de inname van voedingsmiddelen met deze vitamine verhogen.

Mensen met coeliakie (glutenintolerantie) zijn ook gevoelig voor dit probleem, omdat de opname van voedingsstoffen door het probleem wordt verminderd.

De belangrijkste symptomen die een mogelijke tekort aan deze voedingsstof signaal verhoogd menstrueel bloeden, bloeden tandvlees, neusbloedingen, gebreken in bloedvaten, de aanwezigheid van blauwe plekken in het lichaam, bloeden in de urine, overmatig bloeden wonden, allemaal gerelateerd aan laag vermogen om het lichaam te stollen.

Het belang van een juiste consumptie van deze vitamine is enorm, waardoor veel symptomen en gezondheidsproblemen worden vermeden vanwege de tekortkoming ervan en die ook verschillende voordelen biedt bij het juiste gebruik.

Voordelen van vitamine K

Hier zijn enkele van deze voordelen van vitamine K:

- Bevordert de bloedstolling

De belangrijkste functie van vitamine K is om deel te nemen aan het proces van bloedstolling.Deze vitamine is een essentieel onderdeel van glutaminezuur, een aminozuur dat deelneemt aan een proces genaamd carboxylatie waardoor bloed uit een wond kan stoppen en coaguleren, waardoor overmatig bloeden wordt voorkomen. Bovendien hebben sommige studies aangetoond dat een tekort aan deze vitamine kan leiden tot bloedingen, bloedarmoede, ernstige menstruatiebloedingen en vele andere.

- Bevordert de gezondheid van de botten

Vitamine K is belangrijk voor de gezondheid van de botten, omdat het de functie heeft van het blokkeren van de vorming van osteoclasten, de botcellen die de essentiële mineralen achterlaten op de botten die beschikbaar zijn voor andere lichaamsfuncties. Dit proces is ook bekend als demineralisatie. Wanneer de vorming van de osteoclasten niet wordt gereguleerd, kunnen de botten veel mineralen verliezen, waardoor verschillende problemen ontstaan.

Daarnaast is er een eiwit genaamd osteocalcine dat direct gerelateerd is aan de botmineraaldichtheid en dat wordt veranderd door middel van carboxylatie. Dit eiwit is essentieel voor het versterken van de gezondheid en samenstelling van botten. Studies tonen aan dat hoge inname van vitamine K botverlies kan voorkomen bij mensen met osteoporose.

- Verhoogt de gezondheid van het hart

Onder de vele oorzaken van hartaanvallen, is verkalking van de slagaders een van hen. Deze vitamine bevat calcium uit de bloedvaten en laat het niet toe zich in harde plaque-afzettingen te vormen. Het heeft ook de functie om te helpen bij het voorkomen van verharding van de slagaders omdat het calcium uit de coatings en andere lichaamsweefsels houdt.

- Vermindert menstruele kramp

Deze vitamine werkt op de bloedstolling, het vermijden van overmatig bloeden tijdens de menstruatiecyclus die krampen en pijn tijdens de menstruatie kan verhogen. Studies hebben aangetoond dat vitamine K kan helpen bij het verminderen van PMS-symptomen en dat het tekort ook kan toenemen en deze symptomen verergeren.

Wat zijn de belangrijkste bronnen van vitamine K?

Consumptie van vitamine K moet bij voorkeur worden gedaan door middel van gezond eten, maar suppletie kan ook een aanbeveling zijn, afhankelijk van elk geval. Deze vitamine is noodzakelijk voor het gebruik van eiwitten, bij bloedstolsels, bij genezing en bij het aanvullen van voedingsstoffen in de botten. De aanbevolen hoeveelheid van deze voedingsstof is 100 tot 130 mcg per dag. Er zijn verschillende voedingsmiddelen rijk aan deze voedingsstof, zie enkele daarvan, hieronder:

  • kool - Elke 70 g kool heeft ongeveer 145 mcg vitamine K;
  • spinazie - Elke 60 g spinazie heeft ongeveer 96 mcg vitamine K;
  • Spruitjes - Elke 80 g spruitjes heeft ongeveer 450 mcg vitamine K, een van de beste voedingsmiddelen rijk aan deze voedingsstof;
  • broccoli - Elke 90 g broccoli heeft ongeveer 250 mcg vitamine K;
  • bloemkool - Elke 50 g bloemkool heeft ongeveer 150 mcg vitamine K;
  • sla - Elke 60 g sla heeft ongeveer 120 mcg vitamine K;
  • wortel - Elke 80 g wortel heeft ongeveer 110 mcg vitamine K;
  • komkommer - Elke 100 g komkommer heeft ongeveer 76 mcg vitamine K;
  • eieren - Elke 50 g ei heeft ongeveer 24 mcg vitamine K;

conclusie

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine die te vinden is in plantaardig en dierlijk voedsel en is essentieel voor vele processen in het metabolisme, het bevorderen van bloedstolling, het helpen verbeteren van de gezondheid van het bot, het bevorderen van de gezondheid van het hart, het verminderen van koliekpijn menstruatie, naast vele andere functies. Deze vitamine is gemakkelijk te vinden in verschillende voedingsmiddelen en speelt een sleutelrol in de gezondheid.

Gebruik je vaak voedselbronnen van vitamine K? Ben je ooit gediagnosticeerd of ken je iemand met vitamine K-tekort? Reageer hieronder!