Vitaminen en mineralen die uw metabolisme versterken


Vitaminen en mineralen die uw metabolisme versterken / supplementen

Metabolisme is het proces dat het lichaam gebruikt om voedsel en voedingsstoffen af ​​te breken om energie te krijgen en om verschillende functies te bevorderen. Wat mensen eten, inclusief vitamines en mineralen, beïnvloedt hun metabolisme.

Een sneller metabolisme verbrandt sneller calorieën dan een langzamere stof, waardoor de kans kleiner wordt dat de persoon zwaarder wordt. Het metabolisme van een persoon neemt af naarmate hij ouder wordt.

Sommige vitamines en mineralen kunnen helpen uw metabolisme goed te laten functioneren. Supplementen kunnen echt helpen, maar volwaardige voedingsmiddelen zijn de beste bron van vitamines en mineralen en de meest effectieve manier om ze te krijgen.

De vijf beste vitaminen en mineralen voor het onderhouden en verbeteren van lichaamsfuncties, inclusief metabolisme, en ondersteuning van gewichtsbeheersing, zijn als volgt:

1. Vitaminen van het B-complex

B-vitamines spelen vele essentiële rollen in het energiemetabolisme van het lichaam. Het vitamine B-complex omvat:

  • Vitamine B12;
  • biotine;
  • folaat;
  • Vitamine B6;
  • Pantotheenzuur of B5;
  • Niacine of B3;
  • Riboflavine of B2;
  • Thiamine of B1.

Een tekort aan een van de B-complexvitaminen kan andere B-complexvitamines aantasten, die het metabolisme van een persoon kunnen verstoren.

  • Vitamine B12 is essentieel voor het metabolisme van eiwitten en vetten. Het heeft vitamine B6 en folaat nodig om goed te kunnen functioneren.
  • Vitamine B6 helpt ook om eiwitten te metaboliseren.
  • Thiamine helpt het lichaam om vet, eiwitten en koolhydraten te metaboliseren.

Het vermogen om vetten, eiwitten en koolhydraten te verwerken is essentieel. Een gezond metabolisme zorgt ervoor dat het lichaam deze voedingsstoffen als energie gebruikt in plaats van ze als vet op te slaan.

Mensen moeten regelmatig voedingsmiddelen eten die B-vitamines bevatten om aan hun dagelijkse behoeften te voldoen.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • 4 effectieve supplementen om uw metabolisme te stimuleren
  • Wat te eten om meer energie te hebben?
  • B Injecteerbaar complex - wat het is en hoe het is
  • Vitamin Centrum - What It Serves, Composition, Bull, Price and Tips

Goede keuzes van voedingsmiddelen die B-vitamines bevatten, zijn:

  • Mager vlees en zeevruchten;
  • Hele granen, inclusief gerst en bruine rijst;
  • Zuivelproducten;
  • eieren;
  • Sommige soorten fruit, zoals bananen, appels, druiven en watermeloen;
  • Noten en zaden;
  • Sommige groenten, waaronder spinazie, aardappelen en pompoen.

Vitamine B12 wordt alleen aangetroffen in dierlijke producten, wat betekent dat vegetariërs en veganisten moeite kunnen hebben om voldoende van deze vitamine te consumeren.

Naast zuivelproducten kunnen de volgende voedingsmiddelen B12 bevatten:

  • Versterkte kruidenmelk;
  • Voedingsgist;
  • Versterkte ontbijtgranen;
  • Vleesvervangers.

2. Vitamine D

Twee studies keken naar vitamine D en gewicht bij vrouwen en oudere kinderen. Beide vonden dat deelnemers met meer vet lagere vitamine D-waarden hadden dan mensen met minder vet.

Onderzoekers weten op dit moment niet zeker of lage vitamine D bijdraagt ​​aan obesitas of vice versa. Dieet, controle van de bloedsuikerspiegel en buitenshuis doorgebrachte activiteiten kunnen een rol spelen in het gewicht van een persoon.

Onderzoek suggereert dat vitamine D kan helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en de insulineresistentie bij mensen met diabetes te verbeteren.

In tegenstelling tot andere essentiële vitamines, kunnen mensen vitamine D uit zonlicht halen. Veilige blootstelling aan de zon is de snelste manier om vitamine D te voltooien.

Voedingsmiddelen die vitamine D bevatten, zijn onder andere:

  • Eierdooiers;
  • Vette vis zoals zalm, makreel en sardines;
  • Levertraan;
  • Lever biefstuk;
  • Versterkte zuivelproducten;
  • Versterkte kruidenmelk;
  • Versterkte ontbijtgranen;
  • Sommige soorten paddestoelen.

Als iemand overgewicht heeft, kan alleen vitaminesupplementen het gewicht niet verbeteren. Gewichtsverlies moet ook komen van veranderingen in levensstijl.

Uit een onderzoek in 2016 bleek echter dat postmenopauzale vrouwen met diabetes type 2, verrijkte yoghurt met vitamine D innamen, de bloedsuikerspiegel verbeterden en ontstekingen verminderden. Ze hadden ook een vermindering van de tailleomvang.

Een oudere studie toonde aan dat het nemen van calcium met de toevoeging van vitamine D het risico op gewichtstoename bij postmenopauzale vrouwen enigszins verlaagde.

3. Calcium

In navolging van het bovenstaande suggereert opkomend onderzoek verder dat calcium van vitaal belang kan zijn voor een gezond metabolisme en beheersing van bloedsuiker, evenals gezonde botten.

Sommige onderzoeken uit 2010 suggereren dat een verhoogde inname van calcium in combinatie met vitamine D kan helpen bij dieetgerelateerd gewichtsverlies.

Uit een oudere studie in 2007 bleek dat een dieet dat rijk is aan calcium, het gewichtsverlies verhoogt bij mensen met type 2-diabetes.

Meer recent onderzoek is echter nodig om te bepalen of dit een effectieve strategie voor gewichtsverlies is.

Hoewel calciumsupplementen beschikbaar zijn, is het het beste voor mensen om eerst voldoende calcium uit de voedselbronnen te halen, wat:

  • melk;
  • yoghurt;
  • Verrijkte granen;
  • Versterkt sinaasappelsap;
  • Donkere groenten;
  • zaden;
  • Amandelen.

4. Strijkijzer

Het lichaam heeft ijzer nodig voor een gezonde groei, ontwikkeling en metabolisme. IJzer is ook essentieel voor het goed functioneren van cellen en het aanmaken van bepaalde hormonen.

IJzer is essentieel voor het dragen van zuurstof in de rode bloedcellen. Rode bloedcellen dragen zuurstof naar en van de spieren en weefsels van het lichaam.

Als iemand een laag ijzerniveau heeft, stuurt hij mogelijk niet voldoende zuurstof naar zijn of haar spieren. Spieren die zuurstofarm zijn, kunnen geen vet verbranden als brandstof, zoals zou moeten. Een laag ijzergehalte interfereert ook met het ideale metabolisme in het lichaam.

IJzerbronnen zijn onder andere:

  • vlees;
  • bonen;
  • Verrijkte granen;
  • Bruine rijst;
  • noten;
  • Donkere groenten;
  • Tofu en soja.

Hoewel ijzer essentieel is, is het ook giftig als het in hoge doses wordt gebruikt. Mensen moeten daarom met een arts of voedingsdeskundige praten om erachter te komen of ze een ijzertekort hebben voordat ze supplementen nemen.

5. Magnesium

Zonder magnesium kunnen de chemische reacties die energie produceren in het lichaam niet gebeuren. Deze afhankelijkheid betekent dat magnesium essentieel is voor metabolisme en energieproductie.

Mineral is verkrijgbaar in een breed scala aan voedingsmiddelen, waaronder:

  • Noten en zaden;
  • peulvruchten;
  • spinazie;
  • bananen;
  • Zalm en tong;
  • Hele granen;
  • Aardappelen.

Mensen kunnen ook magnesiumsupplementen nemen, maar moeten eerst met een arts praten, omdat bijwerkingen kunnen optreden bij mensen met bepaalde onderliggende gezondheidsproblemen.

conclusie

Iedereen die overweegt nieuwe vitamines of minerale supplementen te nemen om zijn metabolisme te stimuleren en af ​​te vallen, moet eerst met een arts praten.

Het nemen van deze vitaminen en mineralen zal niet noodzakelijkerwijs je metabolisme verbeteren. Ze zullen er echter voor zorgen dat de juiste voeding en de juiste tekortkomingen aanwezig zijn, die gewichtstoename kunnen helpen voorkomen en een gezond metabolisme kunnen handhaven.

Sommige supplementen kunnen nadelige effecten veroorzaken in hoge doses, de gezondheidstoestand verslechteren of in wisselwerking staan ​​met de medicatie van een persoon die al inneemt.

De veiligste manier om meer vitamines en mineralen te consumeren om het metabolisme te stimuleren, is om een ​​gezond, uitgebalanceerd, gevarieerd en voedzaam dieet te volgen.

Heb je ooit een vitamine- of mineralensupplement moeten nemen dat tekortschoot in je lichaam? Wat is het? Reageer hieronder!