Wei-eiwit doet het schade? Zijn er bijwerkingen?


Wei-eiwit doet het schade? Zijn er bijwerkingen? / supplementen

Wei-eiwitsupplement is ook een grote hit in Brazilië, waar 6 van de 10 verkochte sportsupplementen wei-eiwit zijn.

De grote populariteit van het supplement heeft ertoe geleid dat veel mensen het hebben gebruikt zonder de juiste professionele begeleiding, wat uiteindelijk vragen kan oproepen over de veiligheid van wei voor de gezondheid.

Heeft wei-eiwit pijn? Zijn er mogelijke bijwerkingen? Bekijk enkele van de mythen en waarheden over wei-eiwit en weet of je het supplement kunt gebruiken zonder je gezondheid in gevaar te brengen.

Hoe wei-eiwit is gemaakt

Om te begrijpen dat wei-eiwit slecht is, is het belangrijk om eerst te weten hoe het supplement wordt geproduceerd.

Wat we kennen als wei is niets meer dan een bijproduct van kaasproductie uit koemelk. Melk bestaat uit twee eiwitten, caseïne en wei. Terwijl caseïne langzame spijsvertering heeft en ongeveer 80% van de melkeiwitten bevat, wordt wei snel opgenomen door het spijsverteringsstelsel en bereikt het snel de spieren.

Na een reeks weifiltratie wordt wei verkregen, die naar het eiwitgehalte ervan kan worden ingedeeld.

Wei-eiwit werd jarenlang volledig weggegooid door de zuivelindustrie en begon pas in de afgelopen tien jaar op grote schaal te worden gebruikt als een sport supplement.

Soorten wei-eiwit

Hoe meer eiwitten in wei, hoe "zuiverder" het product is en hoe groter de voordelen voor het verkrijgen van spiermassa. Afhankelijk van het type verwerking en de hoeveelheid eiwit, kan wei worden verdeeld in wei-concentraat, wei-isolaat en wei gehydrolyseerd.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • [Video] Whey Protein voor of na de training?
  • Wei is koolhydraten waard?
  • Whey Protein Isolate - waar het voor wordt gebruikt en hoe het te nemen
  • 4 pindakaasrecepten met wei

Het eerste type wei is het meest geconsumeerd in de wereld, omdat het een hoge concentratie eiwitten heeft met een goed kosten x voordeel. Het eiwitgehalte van weiconcentraat benadert 70-80%.

Geïsoleerde wei kan tot 99% eiwit bevatten, waardoor het een product is met een hoge biologische waarde en ook interessanter voor diegenen die zich zorgen maken over de schaal. Dat komt omdat geïsoleerde wei bijna geen koolhydraten en vetten bevat, die de controle van calorieën kunnen vergemakkelijken door diegenen die afvallen.

Whey-hydrolysaat is een geïsoleerde wei die slechts gedeeltelijk wordt verteerd, waardoor de opname nog groter wordt. Het is de puurste wei van allemaal, maar ook het duurste en minst dure x-voordeel.

Eigenschappen van wei-eiwit

Wei-eiwitten hebben een zeer hoge biologische waarde, wat betekent dat ze zeer goed worden gebruikt door de spieren en andere weefsels van het lichaam. Dit maakt whey-eiwit een uitstekende aanvulling voor iedereen die spiermassa wil behouden of vergroten.

Enkele voordelen van wei-eiwit:

  • Behoudt magere massa terwijl vet wordt verbrand;
  • Het brengt kracht en uithoudingsvermogen aanwinsten;
  • Biedt aminozuren die nodig zijn voor het herstel en de groei van spiercellen;
  • Helpt de eetlust onder controle te houden (eiwitten hebben een langzamere spijsvertering, wat de verzadiging verlengt);
  • Versterkt het immuunsysteem.

Bijwerkingen van wei-eiwit

De belangrijkste bijwerkingen van wei-eiwit zijn gerelateerd aan de aanwezigheid van lactose in het supplement. Mensen met intolerantie voor melksuiker kunnen last hebben van een aantal problemen met de spijsvertering, zoals diarree, krampen, gas en een slechte spijsvertering.

Dit probleem kan worden opgelost door de consumptie van wei-eiwit alleen, dat ten hoogste 1% lactose bevat.

Mensen met lactose-allergie moeten echter de consumptie van elk type wei vermijden, omdat het lichaam nog steeds een immuunrespons kan veroorzaken na consumptie van het supplement. 

Immers, doet Wei-eiwit slecht?

Zoals we zojuist hebben gezien, is wei niets anders dan een eiwit dat wordt geëxtraheerd uit melk en geconcentreerd in een hyperproteïnesupplement. Echter, zoals bijna elk supplement gericht op atleten, is wei-eiwit het doelwit van vele mythen.

Mythen of Truths

Laten we eens kijken naar wat waar is en wat er niet gebeurt met betrekking tot de mogelijke bijwerkingen van wei-eiwit:

- Wei-eiwit is slecht voor de nieren?

Wanneer iemand zegt dat ze hebben gehoord dat wei-eiwit slecht is, bedoelen ze waarschijnlijk de mogelijke nierproblemen veroorzaakt door het supplement.

Dit is eigenlijk een halve waarheid, omdat er geen wetenschappelijke studies zijn die een verband aantonen tussen wei-consumptie en niercomplicaties (zoals nierstenen) bij gezonde mensen.

Tot dusver gepubliceerd onderzoek, waarin wordt beweerd dat wei-beschadigende nieren werden ontwikkeld met personen die al aanleg hadden voor nierproblemen, en daarom niet dienen als basis voor alle andere mensen met een perfecte werking van de organen.

Aan de andere kant hebben we gezegd dat de verklaring een halve waarheid is, omdat overmatige consumptie van elk eiwit de nieren kan overbelasten, vooral als er geen voldoende vochtinname is. Het is daarom niet een claim dat wei-eiwit slecht is voor de nieren, maar dat overtollig eiwit (of het nu uit vlees, bonen of wei is) de nierfuncties kan veranderen.

Om dit te voorkomen, houdt u uw dagelijkse eiwitinname bij en probeert u deze te beperken tot maximaal 1,5 g eiwit / kg.

- Wei-eiwitmesten? 

Nee, wei komt niet aan, tenzij je overdrijft in calorieën en uiteindelijk extrapoleert wat je nodig hebt om aan je dagelijkse energiebehoeften te voldoen. Begrijp waarom:

De belangrijkste energiebron voor de cellen zijn koolhydraten, maar bij afwezigheid hiervan kunnen de vetten en eiwitten ook worden gebruikt om metabole functies te behouden. Het tegenovergestelde is ook waar, omdat in aanwezigheid van koolhydraten het overtollige eiwit kan worden opgeslagen in de vorm van vet.

Voor degenen die een evenwichtig verbruik van calorieën bijhouden en dagelijks trainen, is het misschien geen probleem, maar degenen die meer binnenkrijgen dan ze uitgeven, kunnen eerder in gewicht toenemen met wei-eiwit. Dat wil niet zeggen dat wei vetmestend is, omdat dat niet waar zou zijn, maar eerder dat overtollige calorieën in het dieet kunnen leiden tot overgewicht.

Als je wei gebruikt in plaats van nog een calorieuzer, zul je niet aankomen, maar als je regelmatig blijft eten en wei gewoon aan je dieet toevoegt, zie je heel waarschijnlijk dat de weegschaal stijgt. Immers, een wheyshake bevat minstens 100 calorieën.

Om niet met eiwit te worden, moet u op de hoogte zijn van enkele whey-merken op de markt die suiker, smaakstoffen en een hele reeks andere chemische toevoegingen toevoegen die weiccalorieën kunnen stimuleren dan dat wat u echt nodig hebt.

Ten slotte is voor diegenen met het oog op de schaal het ideaal om het geïsoleerde wei-eiwit te consumeren, omdat dit het type is dat een hoog eiwitgehalte en vrijwel niets suiker en koolhydraten bevat.

- Verandert Whey de productie van hormonen?

Een van de belangrijkste mythen van wei-eiwit is dat het een anabole steroïde zou zijn. Hoewel het een anabolische functie heeft - dat wil zeggen een stimulans voor spiergroei - is wei geen anabool geneesmiddel.

En aangezien dit een melkderivaat is, is er niets wat hormonaal is aan wei. Daarom is de bewering dat wei-eiwit het functioneren van de schildklier en andere hormoonproducerende klieren verstoort, absoluut een mythe.

Veroorzaakt Whey Protein osteoporose?

Deze mythe is niet uniek voor wei, omdat de bewering is dat diëten met veel eiwitten verlies van botmassa kunnen veroorzaken. Dit geloof verspreidde zich van de aanwezigheid van calcium in de urine van mensen die een eiwitrijk dieet gebruikten.

De verklaring voor het feit zou zijn dat te veel eiwitten de zuurgraad van het bloed kunnen verhogen, wat op zijn beurt de botten zou dwingen om de pH van het bloed te balanceren door de eliminatie van calcium en andere mineralen. Natuurlijk zou dit proces botten verzwakken, een voorloper van osteoporose.

In de praktijk zijn er echter niet alleen geen overtuigende studies over, omdat er bewijs is dat wei-eiwit de botdichtheid kan helpen verhogen. Een onderzoek gepubliceerd in de British Journal of Nutrition aangetoond dat muizen die fracties weiproteïne ontvingen een afname van botresorptie vertoonden, wat resulteert in dichtere botten.

Andere studies wijzen erop dat een teveel aan calcium in de urine in hyperproteïsche diëten het gevolg zou zijn van verhoogde opname van mineralen. Dat wil zeggen, wei zou helpen om de botten sterker en gezonder te maken, omdat het de beschikbaarheid van calcium en mogelijk IGF-1, een natuurlijk voorkomende groeifactor in melk, zou verhogen.

Veroorzaakt whey proteïne diabetes?

Hoewel minder bekend, neigt deze mythe ook om in de sportieve omgeving te circuleren, aangezien weie feitelijk de bloedsuikerspiegel verandert.

Studies suggereren echter dat melkeiwitten kunnen helpen bij het verlagen van de bloedglucose bij zowel gezonde als diabetische mensen.

Een onderzoek gepubliceerd in 2005 in de American Journal of Clinical Nutrition heeft aangetoond dat het toevoegen van weiproteïne aan een snelverteerbare koolhydraatmaaltijd de insulineafgifte kan stimuleren en glucosespiegels in de bloedsomloop kort na een maaltijd kan verlagen.

Aan de andere kant zijn er aanwijzingen dat leucine, een van de aminozuren die verantwoordelijk zijn voor de voordelen van wei, de insulineresistentie kan verhogen.

Wanneer leucine voor lange periodes en in hoge doses wordt gebruikt, kan het de invoer van glucose in cellen vertragen en de insulinegevoeligheid verminderen. Als gevolg hiervan is er een hoog risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes.

Hoewel dit effect de meeste wei-eiwitgebruikers niet lijkt te beïnvloeden, wordt het aanbevolen dat diabetici en mensen die aanleg hebben voor de ziekte, het supplement zonder medisch advies vermijden.

Veroorzaakt Whey artritis?

Het metabolisme van eiwitten leidt tot de vorming van urinezuur, wat in overmaat jicht, artritis en nierstenen kan veroorzaken. Nogmaals, zoals hierboven besproken, komt dit effect voor bij diegenen die al vatbaar zijn voor de ziekte, die voornamelijk erfelijk is.

Dat wil zeggen, als iemand in uw familie artritis of jicht heeft, wordt aanbevolen dat u de dagelijkse consumptie van wei-eiwit vermijdt.

Geneesmiddelinteracties

Volgens de Mayo Clinic, wei-eiwit kan het risico op bloedingen verhogen wanneer het wordt gebruikt in combinatie met medicijnen die ook hetzelfde effect hebben, zoals aspirine, anticoagulantia en niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals ibuprofen.

Laatste woord

Wei-eiwit is een veilig supplement en vormt geen gezondheidsrisico, behalve voor mensen die al een geschiedenis van nierproblemen of artritis hebben. En voor degenen die lactose-intolerantie hebben, is de tip om te kiezen voor whey-eiwit alleen.

Zoals bij elk supplement, is de begeleiding echter altijd om een ​​gespecialiseerde professional te zoeken voordat we wei-eiwit gaan gebruiken om spieren te krijgen of af te vallen.

Aanvullende referenties:

  • Anders H Frid, Mikael Nilsson, Jens Juul Holst en Inger ME Björck. Effect van wei op bloedglucose en insulinereacties op samengestelde ontbijt- en lunchmaaltijden bij type 2 diabetespatiënten. Am J Clin Nutr juli 2005 vol. 82 nee. 1 69-75;
  • Kruger MC, Plimmer GG, Schollum LM, Haggarty N, Ram S, Palmano K. Het effect van wei-zuur eiwitfracties op botverlies bij de ovariectomized rat. Br J Nutr. 2005 Aug; 94 (2): 244-52.

En jij, heb je ooit gehoord en geloofd dat wei-eiwit slecht is? Heeft een van deze wei-bijwerkingen onder andere uw gezondheidsproblemen? Reageer hieronder!