Whey Protein Isolate - waar het voor wordt gebruikt en hoe het te nemen


Whey Protein Isolate - waar het voor wordt gebruikt en hoe het te nemen / supplementen

Onder de talrijke eiwitsupplementen op de markt kan geïsoleerde wei-eiwit als een van de beste worden beschouwd. Verkregen uit melk heeft geïsoleerd wei-eiwit een hoge concentratie van eiwitten met een hoge biologische waarde, dat wil zeggen, die het best worden gebruikt door de spieren en het bevorderen van de toename van vetvrije massa.

En omdat het vrijwel geen vet en koolhydraten bevat, is het supplement nog steeds een geweldige optie voor diegenen die moeten afvallen maar geen spiermassa willen verliezen.

Wat is Whey Protein Isolate?

Wei-eiwitisolaat is een supplement dat wordt verkregen uit wei, gedifferentieerd door de hoge concentratie van eiwitten met een hoge biologische waarde - ten minste 90% per portie - en door de afwezigheid van vet en koolhydraten in de formulering.

Het is ook bekend als een compleet eiwit omdat het alle aminozuren bevat die het lichaam nodig heeft voor zijn dagelijkse functies en ook om spierweefsel te regenereren.

Geïsoleerde wei is nog steeds een bron van BCAA's, de aminozuren met vertakte keten die het herstel na de workout verbeteren en de eiwitsynthese stimuleren.

Verschillende soorten wei

Melk bestaat uit twee eiwitten, waarvan er een wei-eiwit is (de andere is caseïne, die ongeveer 80% van alle melkeiwitten vormt en wordt gekenmerkt door langzame spijsvertering).

Tijdens het maken van de kaas wordt de wei gefilterd en gescheiden van de caseïne (het deel dat stolt en de kaas zelf vormt). Dit resterende serum ondergaat een proces om alle andere niet-wei-eiwitten te verwijderen, en via een reeks filtraties krijg je wat we wei-eiwit noemen.

- Concentreer

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Wei is koolhydraten waard?
  • [Video] Whey Protein voor of na de training?
  • Is Probiotische wei-eiwit goed? Wat te kopen?
  • Is Micellar Whey goed? Wat het is en hoe het wordt ingenomen

Hoewel het geen caseïne meer bevat, bevat deze wei nog steeds vetten en koolhydraten. Dit type product wordt weiconcentraat genoemd.

Het is de meest voorkomende wei en ook de goedkoopste van de drie belangrijkste soorten wei en wordt gekenmerkt door de lagere eiwitconcentratie (70-80%) en een hoog lactosegehalte.

- Geïsoleerd

Door andere verwerkingsstappen worden lactose, vet en andere niet-eiwitcomponenten geëlimineerd uit wei en is het eindproduct bekend als weiproteïne alleen.

Het is een geweldig product voor diegenen die op zoek zijn naar meer eiwit en een snellere absorptie dan weiconcentraat, maar niet zo veel willen spenderen aan gehydrolyseerde wei.

- Gehydrolyseerd

We kunnen zeggen dat gehydrolyseerde wei een soort van voorverteerde wei is die een proces heeft doorgemaakt dat de opname van melkeiwitten nog sneller en efficiënter maakt.

Het is de duurste wei op de markt en kan worden gebruikt door mensen die moeite hebben met het verteren van eiwitten of die vrijwel onmiddellijk aminozuren in de bloedsomloop nodig hebben.

Voordelen van wei-eiwit geïsoleerd uit concentraat 

Omdat de gehydrolyseerde wei weinig wordt gebruikt en de waarde ervan te hoog is om regelmatig te worden geconsumeerd, kunnen we de twee soorten wei die vandaag het meest worden geconsumeerd, vergelijken.

- Spierdefinitie

Wei-eiwit isolaat is een goed alternatief voor mensen die op zoek zijn naar spierdefinitie terwijl ze hun lichaamsvet verlagen.

Geconcentreerde wei bevat aan de andere kant koolhydraten en vet, waardoor het moeilijk kan zijn om het gewicht te verminderen en het gewicht te regelen, afhankelijk van het dieet van de persoon.

- Afwezigheid van lactose

Degenen die lactose-intolerant zijn of proberen hun inname van melksuiker te verlagen, vinden ook dat wei-eiwit alleen een manier is om hoogwaardige proteïnen te consumeren zonder te lijden aan gastro-intestinaal ongemak.

Zoals we al hebben gezien, bevat weiconcentraat nog steeds een hoog lactosegehalte, dat kan leiden van gas tot ernstige buikkrampen en diarree.

- Hoog eiwitgehalte van snelle absorptie

In vergelijking met weiconcentraat heeft het isolaat het voordeel van een veel hogere concentratie aan eiwitten en een snelle absorptie, ideaal voor zeer intensieve training.

Hoewel een geconcentreerde wei-lepel gemiddeld 23 g eiwit per portie van 33 g levert, is die dosis 24 gram per portie van 28 g in alleen wei.

- Gewichtsverlies

Ten slotte is geïsoleerde wei-eiwit een goede keuze voor diegenen die een dieet volgen en de consumptie van koolhydraten en vetten moeten beperken. Geconcentreerde wei daarentegen heeft een hogere concentratie aan koolhydraten en lipiden.

De 100% Whey Optimum Gold Standard, die bijvoorbeeld al een tijdje als een van de beste wei ter wereld wordt beschouwd, bevat 3 g koolhydraten per portie (30 g).

Voor degenen die twee whey shakes per dag consumeren, betekent dat 6 gram extra koolhydraten in de voeding - wat niet bepaald te veel is, maar de toegang tot ketosis kan belemmeren voor iedereen die echt een koolhydraatarm dieet wil doen.

Cons

De nadelen van wei-eiwit alleen zijn te wijten aan de smaak (die meestal milder is juist vanwege de afwezigheid van vetzuren en suiker) en de prijs, die zoals we later zullen zien groter is dan 0 van weiconcentraat.

Waar is Whey Isolate voor? 

Op een vereenvoudigde manier kunnen we zeggen dat geïsoleerde wei dient om de spiercellen te voeden die tijdens de training gewond raakten, waardoor de spiermassa beter werd. De aminozuren van wei-isolaat dienen ook om het bestaande spierweefsel te behouden en de negatieve effecten van katabolisme tegen te gaan.

Wanneer geabsorbeerd in de darm, is wei direct beschikbaar in de bloedbaan en van daaruit gaat het naar het spierweefsel waar het met behulp van glucose de cellen binnendringt en de synthese van nieuwe eiwitten stimuleert.

De hoge concentratie van eiwitten met een hoge biologische waarde en hun snelle absorptie garanderen een uitstekend gebruik van de aminozuren van wei-eiwit geïsoleerd door de spiervezels. Dit betekent dat het kostenvoordeel zeer goed is, omdat u echt alle aminozuren zult gebruiken die het supplement biedt.

Voordelen van Whey Protein Isolate

Bekijk enkele van de eigenschappen van wei-eiwit alleen:

  • Verhoogt eiwitsynthese;
  • Stimuleert het verbranden van vetten;
  • Versterkt het immuunsysteem;
  • Verlaagt het LDL-gehalte (slechte cholesterol);
  • Verbetert de insulinegevoeligheid;
  • Verhoog verzadiging;
  • Vermindert de effecten van cortisol (een hormoon dat katabolisme kan veroorzaken);
  • Stimuleert de productie van glutathione (een krachtige antioxidant).

Recent onderzoek suggereert dat wei-eiwit bepaalde soorten kanker, met name borstkanker, helpt voorkomen.

Wei-eiwit isolaat voor gewichtsverlies

Niet iedereen die alleen wei neemt, is op zoek naar spierhypertrofie; veel mensen gebruiken wei als voedingssupplement voor gewichtsverlies. Als je in deze groep zit, heb je je waarschijnlijk afgevraagd of wei-eiwit alleen al echt helpt om af te vallen.

Het antwoord is ja, want in tegenstelling tot weiconcentraat bevat het isolaat geen vetten en koolhydraten, waardoor het gemakkelijker wordt om de calorieën in het dieet te beheersen. Bovendien zorgen de eiwitten voor meer verzadiging, waardoor de honger langer zal duren.

Geïsoleerde wei veroorzaakt geen grote variaties in de bloedsuikerspiegel. Dit vertaalt zich in een lagere werking van insuline, een hormoon dat de eetlust kan stimuleren, het metabolisme kan verminderen en de opslag van vet in het abdominale gebied kan vergemakkelijken.

Het is gewoon niet de moeite waard om alles te eten en wei aan het dieet toe te voegen, omdat we verwachten dat we afvallen met een tafel. Zoals de naam al zegt, is whey-eiwit alleen een supplement en moet het worden geconsumeerd in combinatie met een uitgebalanceerd dieet en lichaamsbeweging.

Hoe kan ik Whey Protein Isolate gebruiken?

De prijs van geïsoleerde wei rechtvaardigt het gebruik niet meerdere malen per dag, zoals voor het slapengaan en bij het ontwaken. Voor degenen die alleen al de voordelen van whey-proteïne willen hebben zonder veel te moeten spenderen, is de beste tijd om het te nemen al snel na de training.

Dat is omdat dit precies het moment is waarop je het meest behoefte hebt aan een hoge concentratie van aminozuren in de bloedbaan terwijl je spieren wachten op voedingsstoffen om het lange en tijdrovende proces van herbouw en groei te beginnen.

Studies wijzen uit dat er in de consumptie van weiproteïne na de training voordelen kunnen zijn met caseïne, maar melk opzij laten en kiezen voor water kan een goede optie zijn om een ​​snellere opname van aminozuren te garanderen.

Dus de beste manier om het wei-eiwit te nemen dat tijdens de training is geïsoleerd, is met water of een eenvoudige koolhydraatbron, zoals een vruchtensap. Niets weerhoudt u ervan om het op andere momenten van de dag te gebruiken, zoals vóór het trainen of het aanvullen van uw dagelijkse eiwitinname.

Bijwerkingen

Geïsoleerde wei-eiwitten veroorzaken meestal geen meer ernstige bijwerkingen bij mensen die het supplement op de juiste manier gebruiken en gebruiken.

Overmatige eiwitinname kan echter de nier- en leverfunctie overbelasten bij mensen die al een voorgeschiedenis van nier- en leverproblemen hebben.

Prijsklasse

Geïsoleerd wei-eiwit is duurder dan wei-concentraat vanwege de hoge eiwitconcentratie. De prijs van een geïsoleerde wei in vergelijking met een geconcentreerde wei van hetzelfde merk kan tot 75% hoger zijn. Dus je moet beoordelen of deze prijs logischer voor je is.

Waar te kopen

Je vindt weiproteïne alleen bij sportspeciaalzaken of op gespecialiseerde internetsites.

Heb je geprobeerd het weiproteïne alleen te nemen, of heb je het gevoel het concentraat te vervangen voor betere resultaten? Reageer hieronder!