Wei-eiwit of soja-eiwit - wat te nemen?


Wei-eiwit of soja-eiwit - wat te nemen? / supplementen

Eiwit: we hebben allemaal een continue bron nodig. Bodybuilders en atleten kunnen niet zonder leven. Naarmate onze samenleving bewuster en gezonder wordt, worden we voorzichtiger met wat we binnenkrijgen. Een goede gezondheid begint met een dieet. Eeuwenlang was de primaire eiwitbron van de meeste mensen dierlijk eiwit. Dit is nog steeds zo, het enige eiwit dat de meeste van ons verteren is uitsluitend van dieren.

Artsen maken zich echter zorgen over de bijwerkingen van overmatige hoeveelheden van dit eiwit vanwege de hoge concentratie vet die wordt geassocieerd met hoge bloeddruk, hartaandoeningen en een hoog cholesterolgehalte, naast andere problemen. Dit wil niet zeggen dat dierlijke eiwitten totaal slecht zijn. Maar het is gezond om te weten dat er naast vlees en zuivelproducten ook andere eiwitbronnen zijn. Weiproteïne en soja-eiwit zijn bijvoorbeeld twee geweldige bronnen van de broodnodige eiwitten die ons lichaam nodig heeft.

Laten we beginnen met een speech over de verschillen in Whey Protein to Soy Protein?

Sojabonen bevatten veel eiwitten en bieden een overvloedige hoeveelheid aminozuren. Soja wordt als een complete bron van eiwitten beschouwd. Daarom is soja een uitstekende bron van eiwitten voor vegetariërs of mensen die de vleesconsumptie willen verminderen. De kwaliteit van soja heeft al bewezen dat het cholesterol kan verlagen.

Volgens de American Heart Association kan 25 tot 50 gram soja-eiwit per dag de kans op het ontwikkelen van een hartaandoening verkleinen. Ander onderzoek heeft aangetoond dat soja borstkanker en osteoporose kan voorkomen. Voor vrouwen is dat geweldig nieuws. Maar soja is niet de beste vriend van de mens. Helemaal niet.

Feit is dat soja is geladen met oestrogeen. Bij regelmatig gebruik, vooral bij hoge doses, kan soja enkele ingrijpende veranderingen in de mens veroorzaken. Er zijn hoofdzakelijk twee chemische stoffen in sojabonen: daïdzeïne en genisteïne. Deze twee ingrediënten, die qua aard vergelijkbaar zijn met oestrogeen, worden fyto-oestrogenen genoemd, die op planten gebaseerde oestrogenen zijn. Een van de bijwerkingen die een man kan hebben van een overmaat aan oestrogeen is de gevoeligheid op het borstgebied, verandering in emoties en verminderde seksuele prestaties, in feite een vermindering van het libido. Het kan ook onvruchtbaarheid bij mannen veroorzaken. Fysieke veranderingen kunnen ook optreden, met een aandoening die gynaecomastie wordt genoemd - wat een opmerkelijke groei is van de borstklieren bij mannen als gevolg van de abnormale hoeveelheden oestrogeen. Simpel gezegd: het maakt borsten bij mannen.

Belangrijke opmerking voor bodybuilders

Soja-eiwit bevat trypsine-remmers, die de enzymen blokkeren die essentieel zijn voor de vertering van eiwitten. Deze remmers kunnen maagproblemen veroorzaken en het gebruik van aminozuren verstoren, wat leidt tot tekortkomingen. Sommige van deze remmers kunnen door een proces bij hoge temperaturen worden verwijderd. Dit proces kan echter elk van de gunstige elementen die soja-eiwit bevat, afbreken.

Wei-eiwit

Wei-eiwit is het beste beschikbare eiwitproduct en een essentiële bron van aminozuren. Het is afgeleid van melk. Meer in het bijzonder is wei-eiwit een residu van smeltkaas uit melk. Er zijn twee soorten wei-eiwit, geconcentreerd en geïsoleerd. Wei-concentraat is ongeveer driekwart van het zuivere eiwit. Aan de andere kant is wei-isolaat een nog zuiverdere vorm van wei-eiwit. Vet en lactose worden verwijderd in het geïsoleerde weiproces en het resultaat is een product dat in wezen bestaat uit 90% puur eiwit. Dit is een goede keuze voor mensen die zich zorgen maken over de vetconcentraties die samenhangen met dierlijke eiwitten.

Wat is het nut van Whey Protein?

In vergelijking met andere vormen van eiwitten, is wei-eiwit absoluut de beste. Wei-eiwit voorziet het lichaam van aminozuren die essentieel zijn voor vetvrije massa, het vergroten van de kracht en het verkorten van de spierhersteltijd. Voor professionele bodybuilders en atleten is het het belangrijkste element van hun dieet, waardoor ze groter, sterker en sneller worden. Er worden voortdurend medische studies uitgevoerd met wei-eiwit en de voordelen ervan worden ook op andere gebieden van de gezondheid van het lichaam ontdekt. Sommige van de toepassingen omvatten gewichtsverlies en kankerbehandeling.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Kan uw wei-eiwit puistjes veroorzaken? Waarom?
  • Soja-eiwit isolaat - waar het voor dient, recepten, voordelen en tips
  • Is erwtenproteïne goed? Voordelen en eigenschappen
  • Hoe maak je een eiwitshake zonder supplementen nodig te hebben

Wat zijn de voordelen van wei-eiwit?

  • Verhoogt snel de spiermassa
  • Verkort de hersteltijd
  • Bevat geen oestrogeen

Wat zijn de bijwerkingen van wei-eiwit?

Er zijn geen meldingen van bijwerkingen.Als een persoon echter allergisch is voor laticion, moeten ze een arts raadplegen voordat ze weiproteïne aan hun dieet toevoegen. Een goede hydratatie is het belangrijkste omdat het veel water nodig heeft om wei-eiwit te metaboliseren.

Positieve punten van soja-eiwit

  • Prijsklasse
  • Vetgehalte

Negatieve punten van soja-eiwit

  • Het produceert grote hoeveelheden oestrogeen, wat bij mannen bijwerkingen veroorzaakt.
  • Ongefermenteerde sojaproducten zoals sojamelk en soja-eiwitsupplementen bevatten grote hoeveelheden toxine, meer specifiek fytinezuur, dus sojabonen mogen niet in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Positieve punten van wei-eiwit

  • Bouw spieren snel
  • Gemakkelijk geassimileerd door het lichaam
  • Helpt de bloedsuikerspiegel in evenwicht te brengen
  • Verhoogt energieniveaus
  • Verhoogt metabolisme
  • Snellere spierherstel

Weiproteïne negatieve punten

  • Kwaliteit Whey Protein-producten zijn over het algemeen duurder
  • Smaak kan een probleem zijn

Neem je meestal een eiwitsupplement? Welke heb je het liefst, wei-eiwit of soja-eiwit? Reageer hieronder op uw keuze.