Wei-eiwit heeft lactose?


Wei-eiwit heeft lactose? / supplementen

Wei-eiwit is wei-eiwit en wordt gebruikt om spieren te helpen herstellen na lichamelijke activiteit. Helpt bij het aanvullen van eiwitsynthese en spierherstel voor diegenen die de spiermassa willen vergroten. Uitstekende bron van essentiële aminozuren, geen toegevoegde vetten, wei-eiwit bevordert verhoogde stikstofretentie (spiergroeifactor), is rijk aan antioxidanten en versterkt het immuunsysteem door de symptomen van overtraining, vermoeidheid veroorzaakt door overmatige training te verminderen.

Wei-eiwit en lactose zijn verbindingen die worden aangetroffen in melk, maar ze kunnen worden gescheiden door een tijdrovend proces. Wei-eiwit heeft lactose, maar als je licht of matig lactose-intolerant bent, kun je het gebruiken zonder symptomen te geven, omdat de meeste supplementen voor elke eetlepel poeder 0,1 gram lactose bevatten, volgens het Institute of Whey Protein.

Maar als u volledig of ernstig lactose-intolerant bent, moet u misschien een lactosevrij eiwitpoeder gebruiken, zoals een eiwitpoeder op basis van soja of wei-eiwit alleen.

Lactose-intolerantie

Lactose is een suiker die in melk wordt aangetroffen en die ongemak en spijsverteringsproblemen veroorzaakt bij sommige mensen die lijden aan intolerantie, die zwak, gemiddeld of sterk kan zijn. Lactose is een complexe suiker die niet door het lichaam kan worden verteerd en geabsorbeerd zonder eerst te worden verdeeld in galactose en glucose.

Mensen die lactose niet verdragen, hebben geen lactase, het enzym dat verantwoordelijk is voor de vertering van lactose. Zonder lactase blijft lactose onverteerd in het lichaam, wat leidt tot complicaties wanneer het de dikke darm binnengaat. Lactose interageert met bacteriën in de dikke darm en veroorzaakt gas, diarree, een opgeblazen gevoel en maagpijn. Als u enkele van deze symptomen ervaart tijdens het gebruik van het supplement, moet u stoppen met het gebruik en een afspraak maken met uw arts omdat u waarschijnlijk lactose-intolerant bent.

Lactose in wei-eiwit

Niet alle wei-eiwit heeft lactose in zijn samenstelling. De twee belangrijkste soorten wei worden concentraat en isolaat genoemd. De geconcentreerde versie heeft meestal minder eiwitten dan het isolaat; het totale eiwitgehalte kan variëren van 25% tot 89%. Ongeveer de helft van het geconcentreerde koolhydraatconcentraat is afkomstig van lactose. Wei-isolaat heeft daarentegen ten minste 90% eiwit. Het is ook verwerkt en gefilterd om meer lactose te verwijderen en bevat minder koolhydraten per portie.

De meeste wei-eiwitisolaten bevatten geen lactose, maar dit kan variëren van merk tot merk en van het gebruikte proces. Vraag bij twijfel de medewerker en bevestig het label voordat u het koopt. Voedingsdeskundigen bevestigen dat de geïsoleerde versie van wei-eiwit lactose bevat in een zeer kleine of nul hoeveelheid in de samenstelling, met minder dan 0,1 gram lactose per 20 gram poeder, wat minder lactose is dan de hoeveelheid die wordt aangetroffen in 1 kopje yoghurt .

behandeling

De meest effectieve behandeling voor symptomen van lactose-intolerantie is het inslikken van een lactasesupplement voor het innemen van wei-eiwit. Het innemen van het supplement zal uw lichaam voorzien van de benodigde hoeveelheid lactase om lactose in weiproducten met succes te verteren.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Wei is koolhydraten waard?
  • Whey Protein Isolate - waar het voor wordt gebruikt en hoe het te nemen
  • Is Probiotische wei-eiwit goed? Wat te kopen?
  • Wei-eiwit nemen met melk of met water?

Als u weinig intolerantie heeft, kan het zijn dat wei geen hinderlijk effect of symptoom veroorzaakt; om de test te doen, consumeer een theelepel wei om op eventuele symptomen te letten. Elke dag verhoogt u de hoeveelheid die u neemt voor 1 theelepel tot u een normale portie consumeert. Symptomen van malaise of spijsverteringsproblemen zijn opgetreden, stop het gebruik van het supplement.

alternatieven

Als u lactose-intolerant bent en ervoor kiest om wei-eiwitshakes niet te drinken, gebruik weipoeder alleen en vermijd weiconcentraten of die gemaakt zijn van een mengsel van geïsoleerd en geconcentreerd. Een alternatief kan het gebruik van een lactase-enzymsupplement zijn voordat het wordt ingenomen, zoals hierboven vermeld, om eventuele negatieve bijwerkingen te minimaliseren en de opname van voedingsstoffen te verhogen die mogelijk worden belemmerd door het ontbreken van die component in de isolaten.

Wei-eiwit is niet de enige supplementoptie op de markt. Er zijn veel natuurlijke lactose-vrije poedervormige eiwitten beschikbaar van andere ingrediënten zoals erwten, hennep, bruine rijst, veenbessen, soja, eieren en andere voedingsmiddelen.

Praktische suggesties

  1. Van merk veranderen: Als je altijd een wei-eiwit eet als je een opgeblazen gevoel hebt of gas hebt, probeer dan van merk te veranderen. Het merk dat u gebruikt, kan te veel lactose of een te hoge concentratie van bepaalde eiwitproducten bevatten en elk van de verbindingen kan schadelijk zijn voor uw lichaam;
  2. Verander de soorten proteïnen: Als u het merk wei-eiwit verandert en niet verbetert, hebt u waarschijnlijk lactose-intolerantie. In dat geval moet u weiproteïneproducten krijgen van rijsteiwit in plaats van melk. Deze verbindingen zijn hypoallergeen en versterkt om een ​​volledige dosis aminozuren te bevatten;
  3. Beoordeel uw dieet: Overweeg een herevaluatie van uw op zuivel gebaseerde dieet, omdat melk, yoghurt, kaas, zure room en andere voedingsmiddelen die u misschien niet kent problemen kunnen veroorzaken, en de aanvulling hoeft niet noodzakelijk de oorzaak te zijn. Fracties van lactose of eiwit in zuivelproducten kunnen het probleem zijn. Vervang zuivel- en zuivelproducten van koemelk door geiten- of schapenmelk. Je kunt ook voedsel vervangen door soja-verbindingen.

overwegingen

Als u bent gediagnosticeerd met een melkallergie, die vaak wordt verward met lactose-intolerantie, vermijd dan het gebruik van wei-eiwit. Inslikken kan milde of ernstige allergische reacties veroorzaken, zoals netelroos, zwelling van het gezicht, astma en digestieve complicaties. Als u, zelfs als u de geïsoleerde versie gebruikt, enkele symptomen hebt, bent u mogelijk allergisch voor een eiwit dat in het supplement aanwezig is. Als u enkele van de symptomen ontwikkelt, neem dan contact op met uw arts en neem een ​​allergietest om het probleem te identificeren.

Heeft de versie die u gebruikt van wei-eiwit lactose? Zijn er bijwerkingen gevoeld, waarschijnlijk vanwege een mate van intolerantie? Reageer hieronder!