Zeaxanthin: wat het is, waar het voor dient, rijke voordelen en voeding


Zeaxanthin: wat het is, waar het voor dient, rijke voordelen en voeding / supplementen

Zeaxanthine en ook luteïne zijn natuurlijke pigmenten die worden gevonden in gele, rode, oranje en groene voedingsmiddelen. Het zijn carotenoïden, natuurlijke verbindingen die samenwerken om het fotosyntheseproces in planten te bevorderen en die de absorptie van licht regelen om te voorkomen dat teveel zonlicht, met name ultraviolette straling, schade veroorzaakt.

Als u wilt weten waar zeaxanthin voor is, wat de voordelen en voedingsmiddelen zijn die rijk zijn aan deze carotenoïde, volgt u de onderstaande informatie.

Wat is zeaxanthin precies?

Zeaxanthine is een ziektebestrijdende verbinding die van nature wordt geproduceerd in planten en in sommige dierlijke derivaten die een bron van voedsel zijn voor ons mensen. Ons lichaam produceert deze stof niet, maar het heeft het wel nodig voor bepaalde specifieke functies, zoals het in stand houden van de gezondheid van het oog.

Zeaxanthine wordt in hoge concentraties aangetroffen in de macula van het menselijk oog, het deel van het oog dat verantwoordelijk is voor centraal zicht, noodzakelijk voor visiebeheer en focus op lezen.

Het is een verbinding met antioxiderende eigenschappen en dus in de delen van het organisme waar het aanwezig is, helpt het om te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen.

Zeaxanthin wordt meestal samen met luteïne gevonden, een ander fytochemisch middel met eigenschappen die er nauw mee verwant zijn. Zelfs in veel wetenschappelijke studies worden beide stoffen samen genoemd en worden hun voordelen en functies gelijkgesteld.

Waarvoor wordt zeaxanthine gebruikt? 

Zeaxanthine is een carotenoïde met een hoge antioxidantactiviteit. Tot de voedingsmiddelen die de rijkste bronnen van zeaxanthine vormen behoren groene bladeren zoals boerenkool, snijbiet, spinazie en waterkers.

De belangrijkste functie van deze carotenoïde in het dieet is het bevorderen van een gezond zicht, zoals uitgelegd in een monografie getiteld Alternatieve geneeskunde Review. Er zijn momenteel onderzoeken die het gebruik van zeaxanthinesupplementen ondersteunen en ook de inname van voedingsmiddelen die rijk zijn aan zeaxanthine voor de behandeling van gezondheidsproblemen, waaronder maculaire degeneratie en cataracten.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Carotenoïden - wat ze zijn, voordelen en rijke voedingsmiddelen
  • 6 redenen om meer eieren te eten
  • 8 Voordelen van pompoensap - wat het serveert, hoe, recepten en tips
  • 8 Voordelen van maïs - voor wat het dient en eigenschappen

Zeaxanthine werkt, samen met luteïne, als een vitamine dat in de ogen migreert en in de lens, macula, wordt getrokken en doordringt in het midden van het netvlies. In de macula en retina helpt zeaxanthin een geel pigmentschild te maken dat de oogcellen beschermt tegen gevaarlijke lichtfrequenties. Zeaxanthin biedt ook krachtige antioxiderende activiteit, neutraliseert de vrije radicalen die de cellen van het oog vernietigen.

Voordelen van Zeaxanthin in het menselijk lichaam

1. Werkt tegen maculaire degeneratie

Volgens de Amerikaanse site Alles over Vision, gespecialiseerd in visiestudies, leeftijdsgebonden maculaire degeneratie, gewoonlijk AMD genoemd, is de belangrijkste oorzaak van visusverlies bij mensen van 65 jaar of ouder in de Verenigde Staten. De macula is een gepigmenteerd gebied, gelegen nabij het centrum van het netvlies, verantwoordelijk voor de scherpte van het zicht.

In een studie gepubliceerd door het tijdschrift Archives of Ophthalmology, onderzoekers bestudeerden het effect van carotenoïde consumptie door voeding op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie. De auteurs vonden dat een dieet rijk aan carotenoïden gepaard kan gaan met een lager risico op AMD. Het team van onderzoekers merkte op dat van de specifieke carotenoïden zeaxanthine sterk geassocieerd was met een verminderd risico op leeftijdsgerelateerde incidentie van maculaire degeneratie.

Een grote studie met de naam AREDS2 toonde ook aan dat supplementen met luteïne en zeaxanthine de progressie van maculaire degeneratie kunnen vertragen nadat de aandoening al is begonnen.

de National Eye Institute, een onderzoek van het Amerikaanse instituut voor visie, zei dat als suppletie van zeaxanthine wijdverspreid is bij personen die het risico lopen om AMD te ontwikkelen, over een periode van vijf jaar verlies van gezichtsvermogen kan worden voorkomen bij meer dan 300.000 mensen ouder dan 55 jaar. leeftijd.

2. Voorkomt de incidentie van cataract

Staar treedt op wanneer de transparante lens van het oog ondoorzichtig wordt, waardoor het zicht wordt belemmerd. Symptomen van cataract omvatten wazig of slecht zicht, lichtgevoeligheid, dubbel zien en slecht nachtzicht. In een studie gepubliceerd door Archives of Ophthalmology, bestudeerden de onderzoekers de relatie tussen carotenoïde inname en vitamine C en E en het risico op cataract bij vrouwen. Het team ontdekte dat een hoge inname van luteïne, zeaxanthine en vitamine E uit voedingsmiddelen en supplementen geassocieerd was met een significant verminderd risico op cataractincidentie.

Een andere studie wees uit dat mensen met diëten rijk aan zeaxanthine-rijk voedsel, vooral spinazie, kool en broccoli, tot 50 procent minder kans hebben om staar te ontwikkelen.

3. Beschermt de gezondheid van de huid

De menselijke huid wordt, net als de ogen, direct blootgesteld aan de externe omgeving en de ultraviolette stralen van de zon.Net als in voedsel, tonen onderzoeken aan dat zeaxanthin onze huid kan beschermen tegen de oxidatie die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Volgens de Amerikaanse site Medisch nieuws vandaag, gespecialiseerd in gezondheid en voeding, kan zeaxanthin helpen de hydratatie en elasticiteit van de huid te verbeteren, wat vele voordelen oplevert. Door de antioxiderende werking kan zeaxanthin mogelijk de oxidatieve schade die zich in de loop van de jaren voordoet, helpen voorkomen en de degeneratie van de voedingsstoffen die de huid vormen, veroorzaken.

Zeaxanthin helpt ook om lipiden te beschermen, het natuurlijke vet van de huid tegen de effecten van straling en verontreinigende stoffen in de lucht, wat leidt tot uitdroging en vroegtijdige veroudering.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan zeaxanthine 

Deze fytochemische stof is aanwezig in een breed scala van voedingsmiddelen die onderzoekers gewoonlijk in drie groepen verdelen:

1. Bladgroene groenten

Volgens het tijdschrift Alternatieve geneeskunde Review, donkergroene bladeren zijn een van nature rijke bron van luteïne en zeaxanthine en de groenten die deze groep het best vertegenwoordigen, zijn boerenkool, raap en spinazie. Deze groenten hebben hun voedingswaarde versterkt nadat ze zijn gekookt.

Een glas rauwe kool levert ongeveer 15 milligram zeaxanthine. Dezelfde hoeveelheid van deze groente kan bijna 24 milligram van dit aminozuur leveren nadat het licht gekookt is.

Hetzelfde gebeurt met raap, spinazie en ander voedsel. Zie de telling van zeaxanthine voor sommige voedingsmiddelen in de onderstaande tabel.

Concentratie van zeaxanthine in sommige voedingsmiddelen

Waarden voor een kopje eten.

Voedsel - Hoeveelheid in milligrammen

  • Gekookte kool: 23.7
  • Gekookte spinazie: 20.4
  • Kool: 14.6
  • Raapgreens: 12.2
  • Broccoli gekookt: 3,4
  • Spinazie rauw: 3,7
  • Ingeblikte erwten: 2,2
  • Ingeblikte maïs: 3
  • Rauwe sla: 1,3
  • Gekookte wortel: 1,1
  • Gekookte pod: 0,8
  • 2 grote eieren: 0,3

2. Andere gekleurde groenten

Andere groene, gele en oranje groenten zijn ook rijk aan zeaxanthine. Broiled broccoli biedt ongeveer 3,4 milligram per kop, terwijl gekookte maïs 3 milligram levert. Groene erwten en spruitjes zijn ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan zeaxanthine en leveren respectievelijk ongeveer 2,3 en 2 milligram per kop.

De levendige kleuren van pepers en wortels zijn tekenen van de aanwezigheid van zeaxanthine. Een glas gehakte chili levert ongeveer 1,7 milligram zeaxanthine op als het rauw is. Eenmaal gekookt neemt de beschikbaarheid van deze fytochemische stof toe.

3. Fruit en eidooiers

Eierdooiers en sommige vruchten bevatten zeaxanthine, vooral fruit met gele en oranje tint. Dadelpruimen bieden bijvoorbeeld ongeveer 1 milligram per kop. Sinaasappelen en mandarijnen zijn andere bronnen van zeaxanthine die ongeveer een halve milligram per kop sap aanbieden. Eierdooier is het enige dierlijk voedsel dat rijk is aan zeaxanthine. Elke dooier die ongeveer 0,25 milligram van de carotenoïde levert.

Supplementen van zeaxanthin

Vanwege de mogelijke voordelen van zeaxanthine voor de gezondheid van het menselijk oog, hebben veel supplementfabrikanten dit carotenoïde toegevoegd aan de verschillende vitamineformules.

Er is momenteel geen specifieke aanbeveling over de dagelijkse hoeveelheid zeaxanthine die een persoon zou moeten nemen, maar deskundigen stellen voor ten minste zes milligram per dag te nemen om de gunstige effecten te krijgen.

Het is ook nog niet duidelijk hoeveel van zeaxanthin dagelijks nodig is voor een goede zichtbescherming. En verder onderzoek is nodig om te bepalen of supplementen hetzelfde effect hebben als het eten van zeaxanthine via voedingsbronnen.

De bron van zeaxanthine die vaak wordt gebruikt bij het maken van supplementen is rode pepers.

Zorg er bij het kiezen van een supplement voor dat het een product van hoge kwaliteit is, vervaardigd door een gerenommeerd bedrijf. 

De meest populaire zeaxanthinesupplementen zijn onder andere:

  • EyePromise Zeaxanthin (Zeavision);
  • ICaps Eye Vitamin Lutein & Zeaxanthin Formula (Alcon);
  • Macula compleet (Biosyntrx);
  • MacularProtect Complete (ScienceBased Health);
  • MaxiVision Oculaire formule (MedOp);
  • OcuGuard Plus (TwinLab);
  • PreserVision (Bausch + Lomb)

Is het veilig om een ​​zeaxanthinesupplement in te nemen?  

Het gebruik van Zeaxanthin is uitgebreid getest bij dieren en mensen op een niveau dat ver boven de aanbevolen maximale dagelijkse dosis van 10 milligram ligt. De stof wordt erkend door de Amerikaanse FDA, de afdeling die drugs en voedsel controleert, en is door hen als veilig gecertificeerd.

Bedenk echter dat het nemen van supplementen geen gezonde voeding vervangt. Het eten van een goed uitgebalanceerd dieet met veel fruit en groenten is een geweldige manier om de voedingsstoffen die uw oog en de rest van het lichaam nodig heeft te krijgen.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

Er zijn geen bijwerkingen of negatieve interacties van zeaxanthin met andere geneesmiddelen bekend. Personen die het aanbevolen maximale dagelijkse niveau voor volwassenen overschrijden, dat is tien milligram, of die grote hoeveelheden wortelen of geel en citrusgroen fruit eten, kunnen een onschuldige vergeling van de huid ontwikkelen, carotenemia genaamd.

Hoewel het begin van de ziekte enigszins alarmerend is en kan worden verward met geelzucht, verdwijnt de kleuring zodra de consumptie van deze voedingsmiddelen wordt gestopt.

Hoe lang moet zeaxanthin worden ingenomen?

Het opbouwen van zeaxanthine niveaus in de ogen is een geleidelijk proces en suppletie zou een gezonde levenslange praktijk moeten zijn.

In onderzoek met vrijwilligers duurde het maanden van supplementinname om een ​​meetbare toename van de substantie in het maculaire pigment van het oog te verkrijgen. Interessant is dat het niveau van pigmentatie in dit gebied bleef stijgen in overeenstemming met de voortzetting van de suppletie die gedurende een jaar onderzoek werd gemaakt.

Hebt u overwogen zeaxanthinesupplementen te nemen om oogproblemen te behandelen? Denk je dat je je inname van deze stofrijke voedingsmiddelen moet verhogen? Reageer hieronder!