Zink verhoogt testosteron Hetzelfde?


Zink verhoogt testosteron Hetzelfde? / supplementen

In de afgelopen decennia is er een aanzienlijke toename in de interesse van mensen in het verkrijgen van een goede vorm, vooral in zaken die betrekking hebben op de processen van het verminderen van lichaamsvet en ook in de ontwikkeling van spiermassa. Om deze reden is de interesse van onderzoekers voor een beter begrip van de hormoonproductie en de mechanismen ervan in het metabolisme aanzienlijk toegenomen.

Verschillende studies trachten de relatie tussen voedingsstoffen en de productie van hormonen te identificeren, en sommige studies zijn erop gericht te verifiëren dat zink testosteron verhoogt.

Het is bekend dat alle voedingsstoffen essentieel zijn voor het goed functioneren van het metabolisme, maar sommige mineralen vallen op omdat ze rechtstreeks in de productie van testosteron werken, zoals zink.

Laten we dit mineraal beter leren kennen, weten waarom zink testosteron verhoogt, hoe belangrijk het is in het lichaam en hoe het de productie van dit hormoon kan beïnvloeden.

Wat is testosteron?

Testosteron, dat is een van de belangrijkste hormonen die betrokken zijn bij spierontwikkeling, is het onderwerp van vele studies en natuurlijke productie in het menselijk lichaam is gerelateerd aan verschillende genetische factoren, maar is ook gekoppeld aan een groot aantal externe factoren, wordt nogal beïnvloed door gezonde gewoonten zoals regelmatige beoefening van fysieke activiteiten en ook de adequate inname van voedingsstoffen door middel van voeding en suppletie.

Testosteron is een hormoon dat van nature geproduceerd door het lichaam, zowel bij vrouwen (in de eierstokken en de bijnieren) als mannen (testikels), en is essentieel in vele metabole processen. Dit hormoon is in grotere hoeveelheden aanwezig in het mannelijke lichaam, maar is ook van groot belang voor de vrouwelijke gezondheid.

Natuurlijke testosteronniveaus nemen toe naar volwassenheid en nemen vervolgens af als onderdeel van het verouderingsproces van het lichaam. Deze hormoonspiegels kan ook worden beïnvloed door verschillende factoren kunnen veranderen als gevolg van inflammatoire en vaatziekten, obesitas, stress, een aantal genetische aandoeningen, gebrek aan rust, fysieke schade aan de voortplantingsorganen, sommige ziekten zoals HIV en diabetes, het oneigenlijke gebruik van bepaalde medicijnen, onder vele anderen.

  • Zie meer: Hoe je testosteron op natuurlijke wijze kunt verhogen.

Hoe belangrijk is testosteron in het lichaam?

Testosteron is erg belangrijk voor de juiste ontwikkeling van het mannelijke voortplantingssysteem, zoals de testikels en de prostaat, en helpt ook direct bij de ontwikkeling van spiermassa en botten. Dit hormoon is ook verantwoordelijk voor een verhoogd seksueel verlangen bij zowel mannen als vrouwen, en bij verhoogde vruchtbaarheid.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Testosteron Deficiency - Symptomen, Oorzaken en Behandeling
  • Testosteron-doses zorgen ervoor dat mannen meer impulsen krijgen bij het nemen van beslissingen
  • Bioidentical Testosteron - Hoe het werkt, bijwerkingen en dosering
  • Mannelijke hormonale vervanging - 12 antwoorden

Onder de vele voordelen van testosteron, is de verbetering van de fysieke vorm, omdat dit van invloed op de toename van de vetvrije massa en ook bij het verminderen van lichaamsvet, het verminderen van stress, omdat het niveau van het hormoon cortisol vermindert, verbetert de stemming, bestrijdt vermoeidheid, verhoogt libido, versterkt het immuunsysteem, bevordert een gezonde botmassa, evenals het verhogen van niveaus van kracht en mentale concentratie, het zijn een groot assistent voor lichamelijke activiteit beoefenaars en atleten.

Wat zijn de problemen veroorzaakt door tekort of teveel testosteron?

Testosteron tekort in het lichaam, op zijn beurt, kan ook leiden tot veel problemen, zoals een verhoogde lichaamsvet, vruchtbaarheidsproblemen, verlies van kracht, verminderde spiermassa, toegenomen vermoeidheid en malaise, toegenomen botverlies, erectiestoornissen, hypogonadisme, stemmingswisselingen en zelfs depressieve klachten, verhoogd risico op hart- en vaatziekten en een verhoogd risico op osteoporose, onder anderen.

Zowel tekort als teveel testosteron kan ernstige gezondheidsschade veroorzaken. Het willekeurige gebruik van anabole stoffen, bijvoorbeeld kan leiden tot kaalheid symptomen, vochtretentie veroorzaken ziekten zoals gynecomastie, dat de toename van de melkklieren, ondermeer omdat de overmaat testosteron omgezet in oestrogeen in het lichaam.

  • Zie ook: Bijwerkingen van het gebruik van testosteron voor het verkrijgen van spiermassa.

Op deze manier is het handhaven van de juiste niveaus van het testosteronhormoon van cruciaal belang voor het behoud van de gezondheid van zowel vrouwen als mannen. Omdat zink testosteron en andere mineralen, evenals veel andere gewoonten, verhoogt, kan een evenwichtige en volledige voeding in voedingsstoffen helpen bij hormonale controle.

Testosteronspiegels in het lichaam kunnen ook toenemen bij regelmatige lichaamsbeweging, vooral bij oefeningen met hoge intensiteit en krachttraining.Ze kunnen ook worden beïnvloed door het verminderen van de consumptie van alcohol, verhoogde consumptie van gezonde vetten (waaronder omega 3) met de vermindering van het verbruik suiker en een betere kwaliteit van de slaap, hulp bij de productie van hormonen.

Wat is zink en wat zijn de functies in het menselijk lichaam? 

Zink is een zeer belangrijk mineraal dat overal in het menselijk lichaam wordt aangetroffen. Volgens de Food and Drug Administration (FDA) in de Verenigde Staten, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van zink is 11 mg per dag voor volwassenen, gegeven een dieet van 2000 kcal per dag.

Zink is onderdeel van de productie van verschillende eiwitten en neemt als een enzym cofactor in meer dan 300 chemische reacties die zowel de synthese en afbraak van vele voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren omvatten.

Het helpt bij het immuunsysteem bij wondgenezing en celdeling, deelnemen aan verschillende processen van het reproductieve systeem, met inbegrip van de goede werking van het sperma en de totale telling.

  • Zie meer: Voordelen van zink - voor wat het dient en bronnen.

Verhoogt zink zelfs testosteron? 

Verschillende studies hebben een directe relatie aangetoond tussen zinkconsumptie en verhoogd testosteron. Onder hen, een overzicht van een groep van 37 mannen die lage testosteronspiegel hadden in het lichaam, het verbruik van de minerale aanzienlijk toegenomen niveaus van dit hormoon na 6 weken, waaruit blijkt dat zink daadwerkelijk verhoogt testosteron van nature in het lichaam.

Een andere studie, 40 mannen tussen de 20 en 80 jaar onderging een dieet met weinig zink gedurende 20 weken, bleek dat lage niveaus van dit mineraal in het lichaam aanzienlijk kunnen invloed hebben op de vrije testosteron niveaus en het gebruik van supplementen van zink kan de testosteronniveaus verhogen bij mensen met een tekort aan dit mineraal.

Zink speelt een belangrijke rol in het bereiken van de resultaten van mensen die de spiermassa en die willen hun prestaties in fysieke activiteiten te verbeteren als het deelneemt aan het proces van drie van de belangrijkste anabole hormonen, waarvan de eerste testosteron, maar bevordert ook de verhoogde productie van groeihormoon (GH) en insuline (IFG-1), die de eiwitsynthese en de ontwikkeling van magere massa beïnvloeden.

Bovendien, zink helpt het enzym aromatase, dat verantwoordelijk is voor de omzetting van testosteron naar oestrogeen (vrouwelijke hormonen) remt, waardoor de vermindering van vrij testosteron niveaus in het lichaam voorkomen. Wanneer er een voldoende hoeveelheid zink in het lichaam, de niveaus van dit enzym toe en dit veroorzaakt toename van lichaamsvet, verminderde spiermassa, verminderde energie en stemmingsstoornissen en verstoren de fysieke en seksuele prestaties.

Wat zijn de problemen met betrekking tot zinkgebrek?

Een tekort aan zink kan een scala van problemen, zoals haaruitval, vermoeidheid, helende moeilijkheden, acne, hypogonadisme, gedragsstoornissen, huidletsels en ogen, problemen met het immuunsysteem, belemmerde groei, lagere productie veroorzaken sperma, onvruchtbaarheidsproblemen, verlies van smaak, diarree, en ook gerelateerd aan het verhoogde risico op sommige soorten kanker, onder anderen.

Vergeet niet dat wanneer u een van deze symptomen ervaart, u onmiddellijk de hulp van een gezondheidsdeskundige moet vragen en geen medicatie of supplement mag gebruiken zonder de juiste opvolging van een arts. 

Welke voedingsmiddelen bevatten zink en hoe vullen ze aan? 

De belangrijkste bronnen van zink in levensmiddelen zijn vlees, kip, varken, vis, schaal- en schelpdieren, in het bijzonder oesters, kaas, melk, yoghurt, eieren, lever, verschillende soorten bonen, erwten, noten , noten, haver, naast volkoren granen en groenten zoals kool.

Veel voedingsstoffen kunnen op de juiste manier via voedsel worden ingenomen, maar veel van hen worden mogelijk niet volledig door het lichaam gebruikt. Zink, bijvoorbeeld, kan zijn biologische beschikbaarheid beïnvloed door het proces van darmabsorptie of bloedcirculatie. Zinksuppletie is een van de tips voor iedereen die dit mineraal in levensmiddelen wil invoegen en er zijn verschillende soorten producten op de markt.

Het is de moeite waard eraan te denken dat het gebruik van het mineraal als supplement altijd moet worden uitgevoerd met de follow-up en begeleiding van een gezondheidswerker, omdat het overschot schadelijk kan zijn voor het organisme.

Een studie van een groep van de volwassen mannen een verbruik van meer dan 40 mg zink per dag ondergaan toonde het optreden van symptomen van de overmaat aan dit mineraal in het lichaam, met inbegrip van problemen in de immuunrespons, hoofdpijn, duizeligheid, braken, lethargies , diarree, buikpijn, anemie, alsmede de afname van plasmaconcentraties van koper, kan een tekort aan dit mineraal in het lichaam.

Er zijn vele zinksupplementen merken op de markt, die vrij in capsules in de vorm van chroompicolinaat, aminozuurchelaten, ascorbaat, gluconaat citraat of, met goede absorptie in het lichaam.

Een van de bekendste supplementen op de markt is ZMA, dat naast vitamine B6 en magnesium ook zink bevat, die fundamenteel zijn in het proces van zinkabsorptie in het lichaam en ook deelnemen aan het proces van het omzetten van vrije cholesterol in testosteron , waardoor de niveaus van dit hormoon verder worden verhoogd.

Aanvullende referenties:

  • Brilla, L.R., & Conte, V. (2000). Effecten van een nieuwe zink-magnesiumformulering op hormonen en sterkte.Journal of Exercise Physiology, 3(4), 26-36.
  • Hafiez, A.A., El-Kirdassy, ​​Z.H.M., Mansour, M.M. S., Sharada, H.M., en El-Zayat, E.M. I. (2006). De rol van zink bij het reguleren van de testiculaire functie.Moleculair voedings- en voedingsonderzoek, 33(10), 935-940.
  • Koehler, K., Parr, M.K., Geyer, H., Mester, J., & Schanzer, W. (2009). Serumtestosteron en urinaire excretie van steroïdhormoonmetabolieten na toediening van een hoog gedoseerd zinksupplement.European Journal of Clinical Nutrition,(63), 65-70.
  • Mannelijk hypogonadisme. (2016, 29 september)
  • Zink. (2016, 11 februari) - NIH
  • Effect van zink-toediening op plasmatestosteron, dihydrotestosteron en spermatelling. - NIH
  • Zinkstatus en serumtestosteronniveaus van gezonde volwassenen. - NIH

Heb je ooit gehoord dat zink testosteron verhoogt? Denk je dat je je mineraleninname in het dieet moet verhogen? Reageer hieronder!