ZMA: wat het is, voordelen, hoe te gebruiken en bijwerkingen


ZMA: wat het is, voordelen, hoe te gebruiken en bijwerkingen / supplementen

De ZMA is een zoveelste aanvulling op de markt die belooft te helpen bij de resultaten van bodybuilders en bodybuilders en die ruimte wint in de fitnessomgeving.

We gaan nu in op verschillende aspecten van het supplement, waarin wordt uitgelegd wat het is, wat de voordelen ervan zijn, hoe het moet worden ingenomen en wat de mogelijke bijwerkingen van ZMA zijn.

Wat is ZMA?

ZMA is een voedingssupplement dat is samengesteld uit zinkmonomethionine aspartaat, magnesiumaspartaat en vitamine B6. De best verkochte merken hebben over het algemeen een samenstelling van 11 mg vitamine B6, 450 mg magnesium en 30 mg zink. De aan aspartaat gehechte vormen moeten de absorptie verbeteren.

De combinatie heeft tot doel de krachtprestaties, het metabolisme, het herstel en het opbouwen van spiermassa en hormoonproductie te verbeteren bij atleten die getraind zijn door de verbeterde aanvoer van zink, magnesium en vitamine B6.

Het gebruik ervan is aangetoond dat een aantal voordelen te brengen, laten we begrijpen dat de volgende zijn.

Wat zijn de voordelen van ZMA?

De toevoer van zink en magnesium is het belangrijkste punt van de actie van ZMA.

Zink is een mineraal dat fungeert als een co-factor voor verschillende enzymen in het lichaam, wat betekent dat veel biochemische processen die door deze enzymen worden veroorzaakt afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van zink. Eén zo'n proces is de synthese van spiereiwitten, waardoor zink uitermate belangrijk is voor spierherstel en groei.

Magnesium is ook een essentieel mineraal dat deelneemt aan de hartfunctie en het transport van neurotransmitters die essentieel zijn voor spierfunctie, en helpt om het evenwicht tussen natrium en kalium in de verschillende weefsels van het lichaam te handhaven. Er wordt geschat dat een groot deel van de bevolking niet in staat is om dagelijks optimale hoeveelheden magnesium in de voeding te bereiken.

AANVULLENDE ARTIKELEN
  • Vitamin Centrum - What It Serves, Composition, Bull, Price and Tips
  • Zink verhoogt testosteron Hetzelfde?
  • 26 Rijk voedsel met minerale zouten
  • Suplevit Mesten? Is het goed voor je haar? Wat het is en hoe het wordt ingenomen

Naast zink en magnesium bevat ZMA ook vitamine B6. Deze vitamine, ook bekend als pyridoxine, werkt op het metabolisme van aminozuren, de fundamentele eenheden van eiwitten, die op hun beurt de structurele samenstelling van spiermassa zijn.

Hiervan werden veel effecten van de ZMA op de fysieke resultaten van atleten onderzocht. We zullen ze hierna gedetailleerd beschrijven.

1. Preventie van voedingsdeficiëntie

Het eerste voordeel dat ZMA kan bieden, is het voorkomen van een tekort aan zink en magnesium. In veel mensen, atleten en niet-sporters, kunnen tekortkomingen van deze mineralen worden gevonden, omdat voedingsbronnen niet zo vaak voorkomen in de dagelijkse consumptie of niet in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd.

Zink kan worden verkregen uit oesters, krab, rood vlees en varkensvlees. Vlees kan bijvoorbeeld worden vermeden door veel atleten die kiezen voor wit vlees, oesters en krabben zijn zelden een frequent onderdeel van een dieet.

Magnesium wordt gevonden in donkergroene groenten, sommige vruchten, vis en volle granen, maar zelfs met meer gebruikelijke bronnen kan het moeilijk zijn om de juiste niveaus van het mineraal te bereiken.

Door ervoor te zorgen dat het lichaam voldoende voedingsstoffen heeft, is dit de eerste stap naar een adequaat metabolisme, dat op de best mogelijke manier kan functioneren om te reageren op training en voedingsstimuli.

2. Immuunsysteemverbetering

Volgens een studie van de Wayne State University School of Medicine helpt zinksuppletie om het immuunsysteem sterk te houden, oxidatieve stress en ontsteking te verminderen en zo ziekten te bestrijden. Minerale tekorten kunnen daarentegen de duur van verkoudheid verlengen. ZMA helpt niet alleen om het lichaam te verdedigen, maar kan ook helpen voorkomen dat ziektes, zelfs als die vaak verkouden zijn, de routine van training en kwaliteit van leven verstoren.

3. Vervanging van zink verloren tijdens oefening

Door het zweet kan het lichaam 8 tot 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verliezen. Daarom kan oefenen de beschikbaarheid van het mineraal verminderen en tot een tekort leiden. Eén studie heeft aangetoond dat ijzerverlies veel lager is, ongeveer 1 tot 3%. Men gelooft dat het lichaam mechanismen gebruikt om het verlies te voorkomen dat niet met zink zou optreden.

Op deze manier helpt ZMA-suppletie om het zink dat atleten verloren hebben door transpiratie te herstellen.

4. Mogelijkheid om testosteronniveaus te verhogen

In een onderzoek door een universiteit van Washington in de VS, samen met het merk dat de ZMA ontwikkelde, kregen voetballers van atleten gedurende 8 weken training ZMA of placebo-aanvulling. Een 30% toename in testosteronniveaus werd geïdentificeerd in de ZMA-groep terwijl in de placebogroep deze toename 10% was. De toename in sterkte was ook 2,5 keer groter in de ZMA-groep.

Dit geeft aan dat ZMA de hormoonsynthese op een of andere manier kan beïnvloeden, wat essentieel is voor het opbouwen van vetvrije massa. Ander onderzoek heeft echter geen interferentie aangetoond van ZMA in de niveaus en het metabolisme van testosteron bij personen met voldoende zinkaanbod, maar het is bewezen dat lage zinkgehalten verlies van spiermassa en spierkracht kunnen veroorzaken.

Er zijn dus meer onderzoeken nodig om dit effect van ZMA te bevestigen.

5. Verbetering van de slaapkwaliteit

Magnesium heeft de mogelijkheid om de fasen 3 en 4 van de slaap te normaliseren en uit te breiden, dat zijn de stadia van diepe slaap, uiterst noodzakelijk voor de rest van lichaam en geest, evenals de productie van belangrijke hormonen zoals groeihormoon (GH ), waarvan het effect zeer gunstig is voor de spieropbouw. Zo verbetert ZMA de kwaliteit van de slaap, verbetert het de verversing na een dag werken en trainen en helpt het de GH-niveaus te verhogen.

6. Regulering van de productie van schildklierhormonen

Schildklierhormonen spelen een sleutelrol bij het reguleren van het metabolisme van het hele lichaam, en het tekort ervan vermindert het basale metabolisme en maakt het erg moeilijk om vet te verliezen. Onderzoek heeft aangetoond dat zink suppletie de niveaus van deze hormonen in zowel atleten als zittende mensen kan normaliseren, terwijl hun tekort leidt tot lage niveaus van schildklierhormonen.

7. Vermindering van katabolisme

Er wordt aangenomen dat zowel zink als magnesium de niveaus van cortisol, een hormoon met katabolische effecten, die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van spierweefsel, kan helpen verminderen. In een onderzoek uitgevoerd in Duitsland met triatleten, hadden atleten die gedurende 4 weken magnesium hadden ingenomen, gezondere cortisolspiegels dan degenen die placebo gebruikten.

Katabolisme vermijden is erg belangrijk, zodat er geen verlies van magere massa of spierprestaties is.

Hoe ZMA te gebruiken?

De ZMA moet worden genomen van 30 minuten tot een uur vóór het tijdstip waarop u 's nachts naar bed gaat. Dit schema is van strategisch belang om het effect van magnesium op de slaapkwaliteit te benutten. In het algemeen wordt aanbevolen om op een lege maag te worden ingenomen om de absorptie te verbeteren. Het wordt ook niet aanbevolen om ZMA in te nemen met voedingsmiddelen of supplementen die calcium bevatten, omdat dit de absorptie van zink nadelig beïnvloedt.

De aanbevolen dosis voor mannen is meestal 3 capsules, die voor de meeste merken 30 mg zink, 450 mg magnesium en 10 mg vitamine B6 bevatten. Voor vrouwen is de aanbeveling op de etiketten 2 capsules. Zoek het advies van een voedingsdeskundige, want hij is de professional die in staat is om de supplementen en doseringen aan te passen aan uw individuele behoeften.

Wat zijn de bijwerkingen van ZMA?

Over het algemeen zijn er geen bijwerkingen van ZMA als deze in de juiste hoeveelheden worden ingenomen. Een factor van aandacht zou moeten zijn voor mensen die al medicijnen gebruiken, zoals (maar niet uitsluitend) voor de behandeling van hartaandoeningen, voor osteoporose en antibiotica, omdat er mogelijk sprake is van interactie, waardoor hun werking verandert. Dus als u een geneesmiddel gebruikt, is het belangrijk om eerst uw arts te raadplegen voordat u met ZMA-suppletie begint.

Bij hoge doses, boven die aanbevolen door fabrikanten, kunnen er enkele gevolgen zijn. Magnesiumdoses van meer dan 450 mg per dag kunnen leiden tot slaapstoornissen en bovendien kan teveel zink diarree, misselijkheid en krampen veroorzaken.

Doses van vitamine B6 boven 100 mg per dag veroorzaken ook bijwerkingen, leidend tot neurologische gevolgen.

Zink, wanneer het dagelijkse doses van 60 mg overschrijdt, kan leiden tot koperdeficiëntie. Wanneer hoge doses gedurende lange tijd worden gehandhaafd, kunnen de immuniteit en het goede cholesterolgehalte (HDL) afnemen. In één onderzoek hadden mannen die gedurende 10 jaar 100 mg zink innamen via supplementen een grotere kans op het ontwikkelen van prostaatkanker, maar de reden was niet duidelijk.

We concluderen daarom dat inname met de juiste doses geen bekende bijwerkingen zal veroorzaken, omdat het een in het algemeen veilige aanvulling is.

De controverses rond de ZMA

Tot op heden zijn slechts 3 studies gepubliceerd over het onderzoek naar de effecten van ZMA op atleten. Wat de actie van de formule toonde voor de verbetering van de fysieke prestaties was een actie waaraan het bedrijf dat het octrooi heeft verleend heeft deelgenomen. De anderen slaagden er niet in om dezelfde positieve correlatie te vinden tussen ZMA-suppletie en de resultaten gevonden door de eerste. Dit veroorzaakte een grote controverse over het onderwerp. De International Sports Nutrition Society heeft verklaard dat het effect van ZMA op spieropbouw onbekend is en het Australische sportinstituut verklaarde dat verdere studies nodig zijn om de voordelen ervan te bevestigen.

Op deze manier is de beste optie om te praten met een arts of voedingsdeskundige om te begrijpen of u al dan niet baat kunt hebben bij het gebruik van dit supplement.Veel mensen gebruiken en genieten en anderen voelen geen effecten, dus u kunt met de zorgverlener beslissen of het de moeite waard is om te testen.

Kent u iemand die ZMA-suppletie gebruikt en goede resultaten heeft behaald? Heb je zin om deze voordelen te ervaren? Reageer hieronder!